Skarga wniesiona do Trybunału dotyczyła redukcji świadczeń emerytalnych obywatelki Litwy, stosowanej tymczasowo przez władze litewskie w ramach specjalnych środków dyscypliny budżetowej w związku z kryzysem gospodarczym państwa. Skarżąca - jako były urzędnik państwowy - otrzymywała emeryturę "resortową", której wysokość nie była związana z wcześniejszym odprowadzaniem składek do ogólnego systemu zabezpieczenia społecznego. Od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2013 r. jej świadczenie zostało obniżone o około 15 %, bez prawa do rekompensaty w późniejszym terminie. Przed Trybunałem skarżąca zarzuciła, iż w ten sposób naruszono jej prawo do poszanowania mienia, chronione w art. 1 Protokołu nr 1 do Konwencji o prawach człowieka. Skarżąca zarzuciła również naruszenie zakazu dyskryminującego traktowania z art. 14 Konwencji, jako że zasady redukcji świadczeń emerytalnych przewidywały rekompensatę za redukcję w przypadku osób otrzymujących emeryturę z ogólnego systemu ubezpieczenia społecznego, w przeciwieństwie do emerytów "resortowych".

Trybunał nie zgodził się z argumentacją skarżącej i uznał jej skargę za niedopuszczalną.

Jeżeli chodzi o argument związany z naruszeniem prawa do poszanowania mienia skarżącej z art. 1 Protokołu nr 1 do Konwencji, Trybunał ponownie potwierdził swoją ustaloną linię orzeczniczą, zgodnie z którą artykuł ten ma zastosowanie do świadczeń z zabezpieczenia społecznego, a skarżąca miała "uprawnioną ekspektatywę" otrzymywania należnych jej świadczeń w niezmienionej wysokości. Prawo do poszanowania mienia nie jest jednak bezwzględne i może podlegać ograniczeniom, które muszą być uzasadnione, wprowadzone w interesie powszechnym i proporcjonalne do realizowanego celu. Tymczasowe obniżenie świadczenia emerytalnego stanowiło jeden ze środków wyjątkowej dyscypliny budżetowej, podjętych wobec poważnego kryzysu gospodarczego kraju, a Trybunał nie miał wątpliwości, iż sytuacja taka realizuje warunki uprawnionego celu interesu powszechnego. Redukcja świadczenia była tymczasowa (trwała 4 lata), a otrzymywane przez skarżącą przez ten okres świadczenie i tak było wyższe niż ustawowe minimum. Skarżąca nie została zatem pozbawiona środków do życia i znalazła się w takiej samej sytuacji, jak wszystkie inne osoby uprawnione do emerytalnych świadczeń "resortowych". Tym samym nie dowiedziono, by skarżąca musiała znosić indywidualne i nieproporcjonalne obciążenia w czasie poważnych ogólnokrajowych trudności gospodarczych. Z tego powodu ta część jest skargi została odrzucona jako niedopuszczalna.

Jeżeli zaś chodzi o zarzut dyskryminacji, Trybunał przypomniał, iż do dyskryminacji dochodzi jedynie wówczas, gdy odmienne traktowanie dotyczy osoby znajdującej się w analogicznej lub identycznej sytuacji w stosunku do osoby w bardziej korzystnym położeniu. Zdaniem skarżącej, taka dyskryminacyjna odmienność miała przejawiać się w braku mechanizmu kompensacyjnego za redukcję świadczeń emerytalnych, który dostępny był jedynie osobom uprawnionym do emerytury z ogólnego funduszu ubezpieczeń społecznych. Jako emerytka "resortowa" skarżąca nie mogła z niego skorzystać. Trybunał jednak nie uznał, by obie grupy świadczeniobiorców - to jest emerytów "zwykłych" i "resortowych" - znajdowały się w wystarczająco podobnych położeniach. Czynnikiem decydującym w tej mierze stał się fakt uzależnienia emerytury "zwykłej" od wysokości składek odprowadzonych wcześniej do systemu emerytalnego, podczas gdy emerytura resortowa - zdaniem Trybunału - ma charakter dyskrecjonalny i zależy od uznania odpowiedniego organu i stanu finansów państwowych. Ta okoliczność oznaczała, iż skarżąca nie znajdowała się w położeniu porównywalnym do świadczeniobiorców emerytur powszechnych, a więc nie mogła twierdzić, iż była dyskryminuąco traktowana w rozumieniu art. 14 Konwencji. Ta część jej skargi również została uznana za niedopuszczalną.

Mockienė przeciwko Litwie - decyzja ETPC z dnia 4 lipca 2017 r., skarga nr 79516/13.

-----------------------------
* Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu