Sprawy te dotyczą imigrantów z Iranu i Algierii, których wnioski o udzielenie azylu złożone odpowiednio w Szwecji i na Słowacji zostały odrzucone. Irańczykom groziła zatem deportacja do swego kraju pochodzenia, a Algierczyk zdążył zostać deportowany przed rozpatrzeniem sprawy przez Trybunał.

Trybunał przypomniał, iż to do kompetencji państw-stron Konwencji o ochronie praw człowieka należy regulowanie wjazdu i pobytu obcokrajowców na swym terytorium, a rola Trybunału ogranicza się do interwencji w tych przypadkach, w których działania organów państwowych grożą naruszeniem praw podstawowych chronionych przez Konwencję. Sytuacja taka miała miejsce w obu omawianych wyrokach. Trybunał uznał, iż w tych konkretnych przypadkach zarówno wydalenie do Iranu, jak i wydalenie do Algierii grozi naruszeniem zakazu stosowania tortur i nieludzkiego lub poniżającego traktowania w stosunku do osób deportowanych, a tym samym naruszeniem art. 3 Konwencji o prawach człowieka. Irańczycy i w Iranie, i w Szwecji byli zaangażowani w działania wspierające dążenia niepodległościowe Kurdów w Iranie oraz w ruch obrony praw człowieka w Iranie. Algierczyk natomiast był oskarżony o działalność terrorystyczną. Wszystkim skarżącym w związku z tym realnie groził kontakt z organami bezpieczeństwa państw przyjmujących oraz ewentualne aresztowanie i proces karny. Trybunał stwierdził, iż doniesienia niezależnych organizacji międzynarodowych (takich jak Amnesty International lub Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw praw człowieka) informują o praktykach stosowania tortur i nieludzkiego i poniżającego traktowania przez funkcjonariuszy państwowych w aresztach i zakładach karnych, o braku gwarancji rzetelnego procesu, oraz – w Iranie – o prowadzonej przez państwo polityce prześladowań osób zaangażowanych w ruch obrony praw człowieka.
Iran i Algieria to kolejne kraje, które trafiły – obok państw takich jak Libia, Afganistan, Somalia i inne – na niechlubną listę państw, w których pobyt i kontakt z organami władzy grozi naruszeniem praw podstawowych. Władze i sądy polskie muszą brać ten fakt pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o deportacji do tych krajów.

Tak wynika z wyroków Trybunału z 15 maja 2012 r. w sprawie nr 52077/10, S.F. i inni przeciwko Szwecji oraz w sprawie nr 33809/08, Labsi przeciwko Słowacji.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line