Chodzi o zmianę rozporządzenia w sprawie przeprowadzania egzaminu sędziowskiego i prokuratorskiego. - Projektowane rozporządzenie przewiduje wprowadzenie regulacji umożliwiającej umieszczenie przy wejściu do sali, w której odbywa się egzamin sędziowski i egzamin prokuratorski, bramek wykrywających zakazane urządzenia elektroniczne, a także przyznanie członkom komisji egzaminacyjnej uprawnienia do skanowania uczestników egzaminu sędziowskiego i egzaminu prokuratorskiego stosownym wykrywaczem - wskazano w uzasadnieniu. Przypominając, że aktualnie obowiązujące przepisy rozporządzenia w sprawie przeprowadzania egzaminu ustanawiają zakaz posiadania przez osoby zdające egzamin sędziowski lub egzamin prokuratorski urządzeń służących do przekazu, odbioru i rejestracji informacji na odległość, a także urządzeń służących do elektronicznego gromadzenia, pobierania lub przetwarzania danych.
Czytaj: Aplikant dwukrotnie nie zdał egzaminu sędziowskiego? Będzie miał 5 lat „na poprawkę”>>
Co się zmieni?
Zmiany wprowadza się m.in. w par. 12 rozporządzenia poprzez dodanie ust. 3, w myśl którego: w celu sprawdzenia, czy zdający posiada przy sobie urządzenia, o których mowa w ust. 2, członkowie komisji mogą posługiwać się środkami technicznymi przeznaczonymi do wykrywania takich urządzeń.
Zostaje to też uwzględnione w par. 13 rozporządzenia ust. 1. Po zmianach będzie on brzmiał: Przewodniczący komisji niezwłocznie wyklucza z egzaminu zdającego, który:
- w trakcie jego trwania komunikuje się z innym zdającym lub z osobą z zewnątrz lub w inny sposób celowo zakłóca przebieg egzaminu, lub
- posiada urządzenie, o którym mowa w par. 12 ust. 2, lub materiały inne niż wskazane w pat. 19 i par. 24 ust. 2, lub odmówił poddania się sprawdzeniu, o którym mowa w par. 12 ust. 3.
Zmiany mają wejść w życie dzień po ogłoszeniu.
Chodzi o uczciwy przebieg egzaminu?
MS podkreśla, że zakaz posiadania określonych urządzeń ma zapewniać uczciwy przebieg egzaminu zawodowego, w którym rozwiązywanie przez zdających poszczególnych zadań, we wszystkich formach, powinno mieć charakter w pełni samodzielny. - O ile jednak prawodawca ustanowił zakaz posiadania wyżej wymienionych urządzeń elektronicznych, to równocześnie nie zostały przewidziane instrumenty pozwalające na przeprowadzenie kontroli, czy zdający faktycznie przestrzegają tego zakazu. W tym stanie proponuje się – na podstawie projektowanych przepisów – przyznanie członkom komisji egzaminacyjnej uprawnienia do przeprowadzenia kontroli przestrzegania przez zdających zakazu posiadania wymienionych wyżej urządzeń elektronicznych, czy to poprzez umieszczenie przed wejściem do sali, w której odbywa się egzamin, bramek pozwalających na wykrywanie tego typu urządzeń, czy też możliwość podjęcia czynności weryfikacyjnych w tym zakresie w trakcie egzaminu - wskazano w uzasadnieniu.
Dodano, że podstawę prawną do podjęcia tych czynności sprawdzających zawiera właśnie projektowany ust. 3 w par. 12 rozporządzenia w sprawie przeprowadzania egzaminu. - Zamysłem prawodawcy było nie tylko wykluczenie posługiwania się przez zdających opisanymi urządzeniami w trakcie egzaminu, ale w ogóle ustanowienie zakazu posiadania takich urządzeń w czasie udziału w tym egzaminie. Regulacje zawarte w projektowanym rozporządzeniu mają – z jednej strony – charakter prewencyjny, służąc wyeliminowaniu ewentualnej chęci posiadania przez zdających egzaminy zawodowe niedozwolonych urządzeń na sali egzaminacyjnej, zarówno podczas części pisemnej, jak i ustnej egzaminu sędziowskiego i egzaminu prokuratorskiego. Z drugiej strony projektowane regulacje stanowić będą podstawę do podjęcia koniecznych czynności weryfikacyjnych przez członków komisji egzaminacyjnej w celu wykluczenia nieuczciwych praktyk podczas udziału w egzaminie - dodano.
Przepis nie może być martwy?
W uzasadnieniu wskazano również, że nie ulega wątpliwości, iż normy dotyczące zarówno zakazu posiadania, jak i zakazu korzystania m.in. z telefonów komórkowych w trakcie egzaminów zawodowych powinny zapewniać wyeliminowanie ewentualnych zagrożeń związanych z dopuszczeniem do wykonywania zawodu sędziego lub prokuratora osób, które zamierzałyby w sposób nieuczciwy uczestniczyć w egzaminach.
- Projektowane rozwiązania, których celem jest zapewnienie uczciwego przebiegu egzaminów sędziowskiego i prokuratorskiego, przyczynią się pośrednio także do poprawy bezpieczeństwa w trakcie egzaminów, a ostateczna decyzja o zastosowaniu określonych rozwiązań należeć będzie do komisji egzaminacyjnych (przewodniczących tych komisji) - wskazano. Dodając, że analogiczne kompetencje przysługują członkom zespołu egzaminacyjnego na podstawie par. 12 ust. 1 rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 12 sierpnia 2025 r. w sprawie Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.









