W czasie spotkania pogratulowano kandydatowi wystąpienia przed Krajową Radą Sądownictwa oraz rekomendacji udzielonej Prezydentowi RP przez Radę Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym.
Pan Andrzej Seremet przedstawił swój pogląd widzenia w kluczowych zagadnieniach oraz wysłuchał licznych uwag przedstawicieli Związku. W czasie spotkania poruszano następujące kwestie:
  1. Regulamin Wewnętrznego Urzędowania Powszechnych Jednostek Organizacyjnych Prokuratury (projekt) - Pan Andrzej Seremet oświadczył, iż znana jest mu teść opinii dr. Michała Węglowskiego i wiele zawartych w niej poglądów podziela. Wyraził zaniepokojenie, iż w Ministerstwie Sprawiedliwości przygotowywany jest projekt, który w przypadku wskazania go na Prokuratora Generalnego będzie stanowił podstawowe narzędzie pracy, a na którego treść nie miał żadnego wpływu. Jak wynika z rozmów z Ministrem Sprawiedliwości rozporządzenie miałoby zostać przyjęte około 10 marca 2010 r. Stwierdzenie to padło na pytanie przedstawiciela Związku, czy widzi możliwość wprowadzenia zmian do projektu w okresie pomiędzy ewentualnym wskazaniem przez Prezydenta RP, a 31 marca 2010 r.
  2. Nadzór w prokuraturze - Obecne uregulowania, jak również proponowane w projekcie Regulaminu dają zbyt duże pole do sterowania prokuratorami. Konieczne jest - wobec całkowicie sprzecznych informacji, wnikliwe zbadanie ilu prokuratorów zatrudnionych jest w pionach nadzorczych.
  3. Oceny okresowe - Według Andrzeja Seremeta jest to kwestia do uregulowania wyłącznie w materii ustawowej. Brak jest podstaw do wprowadzania ocen okresowych w drodze rozporządzenia. Podobnie jak we wcześniejszych wypowiedziach, Andrzej Seremet opowiedział się za nieodrzucaniem z góry koncepcji wprowadzenia ocen okresowych. Wyraził obawę o nadmierny rozrost struktur nadzorczych po ewentualnym wprowadzeniu ocen okresowych. Według kandydata ocen powinien dokonywać zespół spoza apelacji, w której pracuje oceniany. Podstawą ocen powinny być następujące kryteria: sprawność, wynik weryfikacji sądowej, charakterystyka osobowa. Andrzej Seremet wskazał, iż znane są mu argumenty sędziów i prokuratorów dotyczące ocen okresowych i wiele spośród nich podziela. Ze strony Związku zasygnalizowano, iż w projekcie brak jest jakiegokolwiek mechanizmu wiążącego pozytywną ocenę okresową z awansem w strukturze organizacyjnej Prokuratury, oraz że argumenty o funkcjonowaniu ocen okresowych m.in. we Francji nie są poparte dogłębnymi badaniami, co do tamtejszego systemu oceny, w szczególności czy funkcjonują w nim rozwiązania zbliżone do lustracji, wizytacji, nadzoru służbowego, czy też opiniowania przez ciała kolegialne.
  4. Zróżnicowanie wynagrodzeń sędziów i prokuratorów - Tego rodzaju postulaty pozbawione są uzasadnienia. Należy dążyć do podnoszenia wynagrodzeń prokuratorów i sędziów, gdyż odbiegają one od wynagrodzeń w innych prawniczych grupach zawodowych.
  5. Powiązanie prokuratora ze sprawą - Jest ono konieczne być może również w II instancji.
  6. Przenoszenie spraw do innych jednostek i przekazywanie innym referentom - Nieopuszczany jest brak jakichkolwiek kryteriów przenoszenia spraw. Wypowiedź ta miała miejsce w kontekście dyskusji o projekcie Regulaminu, który tej kwestii nie rozstrzyga.
  7. Pozycja ustawowa Prokuratora Generalnego - Z uwagi na usytuowanie ustrojowe, Prokurator Generalny nie powinien dysponować inicjatywą ustawodawczą, niemniej projekty aktów prawnych dotyczących Prokuratury powinny być opracowywane wspólnie i w porozumieniu z Prokuratorem Generalnym. Pan Andrzej Seremet dostrzega konieczność zamieszczenia tego rodzaju prerogatywy w ustawie o prokuraturze.

Ogólnie spotkanie odbywało się w bardzo dobrej atmosferze. Miało charakter swobodnej dyskusji, w której uczestnicy mieli okazję do zaprezentowania sędziemu Andrzejowi Seremetowi najistotniejszych problemów związanych z funkcjonowaniem Prokuratury. Istotna część spotkania dotyczyła mniej znanych kandydatowi problemów administracji. Poruszano między innymi kwestię projektu ustawy o pracownikach sądów i prokuratury, kwestię wynagrodzeń osób zatrudnionych w sekretariatach i obsłudze, blokady etatów
i mechanizmów ograniczających tzw. awans wewnętrzny na rzecz rekrutacji osób dotąd nie zatrudnionych w Prokuraturze. Nawiązano także do problemów analityków kryminalnych. Andrzej Seremet wskazał na konieczność prawnego uregulowania statusu analityka kryminalnego w Prokuraturze wobec wadliwego ulokowania tej grupy wśród pracowników administracji.

 

Rzecznik Prasowy ZZP i PP RP
Jacek Skała