Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej jest głównie utrzymanie płac w sferze budżetowej na nie zmienionym poziomie. Regulacja dotyczy też sędziów i prokuratorów. Przepisy ustawy ( art. 28 ust. 2, art. 29 ust. 2, art. 30 ust. 2 , art. 31) zawierają upoważnienia do wydania rozporządzeń pozwalających na odstąpienie od zasad wyrażonych w ustawie dotyczących zamrożenia wynagrodzeń na rok 2012.

- Pomimo, iż w trakcie prac legislacyjnych w Sejmie udało się wymienione przepisy znacząco poprawić, to w dalszym ciągu przepisy te nie stanowią aktów wykonawczych do ustawy a jedynie umożliwiają ministrowi niczym nie skrępowane, dyskrecjonalne odstąpienie od ustawy – twierdzi Adam Niemczewski, wicedyrektor Biura Legislacyjnego Senatu.

Niemczewski przypomina adekwatną i aktualną, w tym zakresie, wypowiedź sędzi Teresy Liszcz do wykroku Trybunału Konstytucyjnego z 14 czerwca 2011 (sygnatura kp 1/11) do ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013. Sędzia Liszcz powiedziała wówczas: "Bardzo ogólne określenie przesłanek, którymi powinien się kierować Prezes Rady Ministrów, prowadzi do przyznania mu dyskrecjonalnego uprawnienia do wyłączania spod działania ustawy o racjonalizacji zatrudnienia dowolnie wybranych jednostek. Zakres materii mającej być treścią tych rozporządzeń nie ma więc na celu wykonania ustawy, lecz stworzenie możliwości zmiany jej zakresu podmiotowego aktem podustawowym, co jest ewidentnie niezgodne z art. 92 ust. 1 Konstytucji."