Nowe przepisy wykonawcze opracowane przez MSWiA dają organizacjom piłkarskim możliwość decydowania o doborze i szkoleniach służb porządkowych i informacyjnych. Kursy dla kandydatów na pracowników służb porządkowych i informacyjnych będą prowadzone przez placówki kształcące pracowników ochrony osób i mienia, a także przez szkoły wyższe na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne. Nowością w rozporządzeniu jest możliwość szkolenia kandydatów na członków służby porządkowej lub informacyjnej przez samych organizatorów imprez masowych. Będą mogli prowadzić takie kursy jeżeli spełnią odpowiednie wymagania do prowadzenia działalności oświatowej. Jak twierdzi Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, jest to ważna zmiana, która uwzględnia postulaty zgłoszone przez środowiska piłkarskie.
Nowa ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych z 2009 roku wprowadziła funkcję tzw. stewardów, którzy są służbą informacyjną dla uczestników imprezy masowej. Ich zadaniem jest m.in. informowanie kibiców o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących na stadionie, wskazywanie drogi do punktów medycznych, gastronomicznych i sanitarnych, czy pilnowanie aby fani piłki nożnej nie wchodzili na boisko. To nowe rozwiązanie stanowi przeniesienie doświadczeń organizatorów imprez masowych z Europy Zachodniej na polski grunt. Rozporządzenie wyodrębnia osobny zakres szkolenia dla tej nowo utworzonej służby informacyjnej. W porównaniu z przepisami wykonawczymi do poprzedniej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych w nowym rozporządzeniu doprecyzowana i rozbudowana została też tematyka szkolenia dla pozostałych kategorii służb organizatora imprezy masowej: kierowników do spraw bezpieczeństwa i służb porządkowych.
W nowych przepisach rozdzielono zakres szkolenia dla kandydatów na kierowników do spraw bezpieczeństwa: osób, które nie mają licencji pracownika ochrony i tych posiadających już licencję drugiego stopnia (wymagana w przypadku imprez podwyższonego ryzyka). W rozporządzeniu generalnie poszerzono zakres szkolenia dla osób, które chcą zostać kierownikiem do spraw bezpieczeństwa. W porównaniu ze starymi przepisami dodane zostały tematy dotyczące kryminologii i kryminalistyki. Ma to pozwolić m.in. na skuteczne reagowanie i zapobieganie zagrożeniom narkotykowym na imprezach masowych i lepszą współpracę z policją w tym zakresie.
W rozporządzeniu sformułowano także warunki i sposoby działania służb organizatora przy legitymowaniu, sprawdzaniu czy dana osoba nie ma zakazu uczestnictwa w imprezie masowej oraz czy nie wnosi zakazanych przedmiotów. Według nowych przepisów uczestnika np. meczu piłki nożnej kontrolować może jedynie pracownik służby porządkowej lub informacyjnej tej samej płci.
Nowym rozwiązaniem w przepisach wykonawczych jest także wprowadzenie jednolitego stroju dla służb organizatora imprezy masowej z napisem „służba porządkowa” lub „służba informacyjna”. Pozwoli to na łatwiejszą identyfikację pracowników tych służb i jednoznacznie określi ich rolę podczas imprezy.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 marca 2010 roku w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne ukazało się w Dzienniku Ustaw 2010 Nr. 52 poz. 308.
Nowa ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych z 2009 roku wprowadziła funkcję tzw. stewardów, którzy są służbą informacyjną dla uczestników imprezy masowej. Ich zadaniem jest m.in. informowanie kibiców o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących na stadionie, wskazywanie drogi do punktów medycznych, gastronomicznych i sanitarnych, czy pilnowanie aby fani piłki nożnej nie wchodzili na boisko. To nowe rozwiązanie stanowi przeniesienie doświadczeń organizatorów imprez masowych z Europy Zachodniej na polski grunt. Rozporządzenie wyodrębnia osobny zakres szkolenia dla tej nowo utworzonej służby informacyjnej. W porównaniu z przepisami wykonawczymi do poprzedniej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych w nowym rozporządzeniu doprecyzowana i rozbudowana została też tematyka szkolenia dla pozostałych kategorii służb organizatora imprezy masowej: kierowników do spraw bezpieczeństwa i służb porządkowych.
W nowych przepisach rozdzielono zakres szkolenia dla kandydatów na kierowników do spraw bezpieczeństwa: osób, które nie mają licencji pracownika ochrony i tych posiadających już licencję drugiego stopnia (wymagana w przypadku imprez podwyższonego ryzyka). W rozporządzeniu generalnie poszerzono zakres szkolenia dla osób, które chcą zostać kierownikiem do spraw bezpieczeństwa. W porównaniu ze starymi przepisami dodane zostały tematy dotyczące kryminologii i kryminalistyki. Ma to pozwolić m.in. na skuteczne reagowanie i zapobieganie zagrożeniom narkotykowym na imprezach masowych i lepszą współpracę z policją w tym zakresie.
W rozporządzeniu sformułowano także warunki i sposoby działania służb organizatora przy legitymowaniu, sprawdzaniu czy dana osoba nie ma zakazu uczestnictwa w imprezie masowej oraz czy nie wnosi zakazanych przedmiotów. Według nowych przepisów uczestnika np. meczu piłki nożnej kontrolować może jedynie pracownik służby porządkowej lub informacyjnej tej samej płci.
Nowym rozwiązaniem w przepisach wykonawczych jest także wprowadzenie jednolitego stroju dla służb organizatora imprezy masowej z napisem „służba porządkowa” lub „służba informacyjna”. Pozwoli to na łatwiejszą identyfikację pracowników tych służb i jednoznacznie określi ich rolę podczas imprezy.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 marca 2010 roku w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne ukazało się w Dzienniku Ustaw 2010 Nr. 52 poz. 308.