Ponadto zostają wprowadzone przepisy karne. Pierwszy z nich ujednolica zasady ochrony możliwości wykonywania prawa inicjatywy obywatelskiej w rozumieniu powołanego wyżej rozporządzenia unijnego, analogicznie do wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, o której mowa w art. 118 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast drugi nakłada na organizatorów inicjatywy obywatelskiej sankcje za:
- składanie niezgodnych z prawdą oświadczeń w związku z procedurą przedłożenia europejskiej inicjatywy obywatelskiej,
- wykorzystywanie zebranych danych osobowych do celów innych niż udzielenie poparcia europejskiej inicjatywy obywatelskiej,
- niezniszczenie w terminach wyznaczonych rozporządzeniem uzyskanych deklaracji poparcia inicjatywy.
Pierwotnie projekt zakładał wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz. U. Nr 62, poz. 688). Jednakże w toku prac Komisji Spraw Wewnętrznych powstała propozycja, aby implementacja rozporządzenia nastąpiła w drodze odrębnej ustawy o europejskiej inicjatywie obywatelskiej. Zmiana podejścia nie miała wpływu na treść samych zmian w prawie.
Opracowanie: Daniel Wojtczak, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl,