Nowe regulacje dotyczą zasad, które wiążą się z ustalaniem przez samorządy szkód i szacowaniem strat po klęsce żywiołowej. Zmianie ulegnie również ubieganie się samorządów o dofinansowanie remontów lub odbudowy uszkodzonych i zniszczonych obiektów budowlanych.
Według nowych wytycznych, ułatwieniem dla samorządów jest wydłużenie terminu przesyłania rozliczenia dotacji - z 14 do 21 dni. Poza tym, samorządy, które otrzymały dofinansowanie przedstawiają tylko jedno rozliczenie - po zakończeniu zadania i faktycznym otrzymaniu dotacji na rachunek bankowy (terminy rozliczenia określa indywidualna dla każdego samorządu umowa o dotację).
Samorządy, które chcą ubiegać się o dotację od MSWiA, muszą zwrócić uwagę, że doprecyzowano treść niektórych załączników do zasad dofinansowania.
Wprowadzono także nowy załącznik - oświadczenie, że zadanie dotyczące klęsk żywiołowych jest zadaniem własnym samorządu.
Według nowych regulacji, samorządy nie są już zobowiązane do prowadzenia odrębnego rachunku na który przekazywana będzie dotacja. Pieniądze będą przelane na główny rachunek bankowy samorządu. Jednak, od tej pory obowiązkiem będzie prowadzenie przez samorządy odrębnej ewidencji księgowej dla środków uzyskanych w ramach dotacji. Oznacza to, że samorząd będzie określał w odrębnej dokumentacji księgowej wydatki i inne koszty związane z dotacją.
Samorządy, które otrzymały tzw. promesę (zapewnienie dofinansowania na zadania związane z przeciwdziałaniem oraz usuwaniem klęsk żywiołowych) na podstawie poprzednio obowiązujących zasad i procedur, mogą składać wnioski o dotacje według dotychczasowych zasad i wzorów.
Jak informuje MSWiA, wprowadzone zmiany mają charakter porządkujący oraz uwzględniają postanowienia obiwiązującej od 1 stycznia br. ustawy o finansach publicznych.
Szczegóły >>> http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/629/43/.html