Zmiana obejmie również 1878 urzędników, w tym 401 w pozostałych działach administracji, a więc spoza pionu orzeczniczego. Z 558 sędziów aż 327 mieszka poza siedzibami sądów znoszonych, a w odniesieniu do kadry urzędniczej liczba ta wynosi 424 osoby.
Wprowadzane przepisami rozporządzenia zmiany właściwości miejscowej sądów rejonowych nie wpływają - co do zasady - na obszary właściwości jednostek szczebla okręgowego. Wyjątek stanowi jedynie Sąd Rejonowy w Działdowie, którego obszar - po zniesieniu Sądu - objęty zostaje właściwością miejscową Sądu Rejonowego w Mławie. Dotychczas Sąd Rejonowy w Działdowie funkcjonował w okręgu elbląskim. Po wprowadzonych zmianach, obszar tej jednostki należeć będzie do okręgu płockiego. Uzasadniając przedmiotowe rozwiązanie, podnieść przede wszystkim należy niewielką, wynosząca ok. 20 km odległość między Mławą
a Działdowem oraz dogodne połączenia komunikacyjne, w tym kolejowe, między tymi miastami. Pozostawienie obszaru właściwości dotychczasowego Sądu Rejonowego w Działdowie w okręgu elbląskim spowodowałoby konieczność objęcia tego terenu właściwością miejscową Sądu Rejonowego w Ostródzie, ewentualnie Sądu Rejonowego w Iławie, lub też połączenie tej jednostki z Sądem Rejonowym w Nowym Mieście Lubawskim. Odległość z Działdowa do Ostródy wynosi ok. 60 km, z Działdowa do Iławy ok. 65 km, a z Nowego Miasta Lubawskiego do Działdowa ok. 55 km. Rozwiązania te byłyby więc nieracjonalne, a w tym ostatnim przypadku brak też dogodnych połączeń komunikacyjnych. Jednocześnie planując zmiany organizacyjne starano się aby do wyjątków należały sytuacje, w których jeden sąd przejmuje właściwość miejscową więcej niż jednego sądu. Zachodzi jedynie 6 takich sytuacji.  
Celem wprowadzanych zmian jest podniesienie skuteczności organów wymiaru sprawiedliwości.  Drogą do zrealizowania wskazanego zamierzenia jest optymalne zorganizowanie sieci sądów oraz racjonalne wykorzystanie kadry orzeczniczej. Aktualnie osiągnięcie tego zamierzenia byłoby niezwykle trudne, z uwagi na nadmierne rozdrobnienie struktury organizacyjnej sądów szczebla rejonowego. Z uwagi na niewielkie odległości między miejscowościami, trudno znaleźć uzasadnienie dla uprzedniego powołania i dalszego funkcjonowania w bezpośrednim sąsiedztwie np. Sądów Rejonowych w Sokołowie Podlaskim i Węgrowie, Kępnie i Ostrzeszowie, czy Busku-Zdroju i Pińczowie.
W strukturze organizacyjnej zachodzi zachwianie proporcji pomiędzy apelacjami, okręgami, sądami okręgowymi i sądami rejonowymi – przekonuje ministerstwo. - Tym samym w kraju funkcjonują okręgi większe niż apelacje, sądy rejonowe większe niż całe okręgi i wydziały w niektórych sądach rejonowych większe niż całe sądy rejonowe. Rozpiętość między największym a najmniejszym sądem rejonowym w oparciu o limit etatów sędziowskich wynosi 34.
Według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r., każdy z pięciu największych w kraju okręgów sądów okręgowych był większy niż najmniejsza w kraju apelacja, a największy okręg warszawski był większy od każdej z trzech najmniejszych apelacji.



Źródło; MS