Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zamiar koncentracji przedsiębiorców, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce, podlega zgłoszeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rolą UOKiK jest zbadanie wpływu fuzji lub przejęcia na rynek. Jeżeli w wyniku transakcji nie dojdzie do istotnego ograniczenia konkurencji Prezes UOKiK wydaje zgodę na koncentrację, w przeciwnym wypadku - zakaz. Możliwe jest również wydanie zgody warunkowej czyli zobowiązania przedsiębiorcy do sprzedaży części majątku lub do określonego zachowania przez pewien czas.
Decyzje warunkowe są wydawane przez UOKiK rzadko. Od 2004 r. wydano kilkanaście rozstrzygnięć tego typu (na ponad 1300 decyzji wydanych w sprawie koncentracji przedsiębiorców), przy czym większość z nich w ostatnim czasie - tendencja jest więc wzrostowa. W 2007 roku UOKiK wydał zgodę na koncentrację sieci supermarketów. Warunkiem przeprowadzenia transakcji postawionym Carrefour, była sprzedaż przez Carrefoura 9-ciu sklepów do końca 2008 roku. W styczniu 2009 roku spółka powiadomiła o wykonaniu decyzji, jednak w stosunku do dwóch sklepów dopełnienie warunku postawionego przez UOKik nastąpiło po terminie wyznaczonym w decyzji. Sprzedaż tych sklepów nastąpiła w styczniu 2009. W związku z tym wszczęte zostało postępowanie antymonopolowe w sprawie nałożenia kary na Carrefour. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK może nałożyć karę finansową w wysokości 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji. Na Carefourr została nałożona kara finansowa w wysokości 540 tys. złotych. Ukarany przedsiębiorca odwołał się od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.









