Prezes UOKiK uznał, że Provident Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Spółka sugerowała w reklamach prasowych, że w „Raporcie z kontroli przedsiębiorców udzielających kredytów konsumenckich w 2012 roku” opublikowanym przez urząd, uznano umowy, które zawiera z klientami za jedne z najlepszych na rynku kredytów konsumenckich. We wrześniu 2015 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił karę finansową, która wynosiła ponad 484 tys zł. Zdaniem sądu, nałożenie kary pieniężnej było nadmierną sankcją. Reklama ukazała się jednorazowo, była darmowa i niewielkich rozmiarów. Chęć współpracy pozwanej spółki z urzędem w toku postępowania wskazywała, że wystarczające byłoby nakazanie opublikowania w prasie sprostowania. Prezes UOKiK odwołał się od wyroku do Sądu Apelacyjnego. SA zmienił wyrok SOKiK i ustalił wysokość kary na 30 tys. zł. W ustnym uzasadnieniu sąd stwierdził, że nałożenie na Provident Polska sankcji finansowej było słuszne, jednak jej wysokość wskazana w decyzji była rażąco wygórowana. Sąd odwołał się do orzecznictwa Sądu Najwyższego, w świetle którego na wymiar kary winien wpływać stopień bezprawności zachowania przedsiębiorcy, jego szkodliwość dla konsumentów, korzyści, jakie przedsiębiorca osiągnął wskutek stosowania praktyki a także stopień winy.
Źródło: UOKiK