Turystyczny Fundusz Gwarancyjny został utworzony wraz z wejściem w życie ustawy z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. poz. 1334). Środki Funduszu mają być przeznaczone na pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej oraz na zwrot wpłat wniesionych jako zapłata za imprezę turystyczną, która nie została ani nie zostanie zrealizowana, jeżeli niewystarczające do tego celu okażą się środki finansowe pochodzące z zabezpieczeń finansowych ustanowionych przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego

Kwoty podane w rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 21 listopada 2016 r. w sprawie wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (Dz. U. poz. 1900) zostały zróżnicowane w zależności od położenia państwa, na terytorium którego odbywa się impreza turystyczna (państwo europejskie lub pozauropejskie) oraz wykorzystywanego środka transportu (transport lotniczy lub inny). Składki są płacone za każdego klienta z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług turystycznych.

Stawki zerowe będą obowiązywać w zakresie imprez turystycznych odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz państw sąsiadujących z naszym krajem (w przypadku Federacji Rosyjskiej – z ograniczeniem do obwodu kaliningradzkiego). Obowiązek zapłaty składek będzie również wyłączony w przypadku imprez zagranicznej turystyki przyjazdowej.

Rozporządzenie określające wysokość stawek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny weszło w życie z dniem 26 listopada 2016 r.