Projekt Planu informatyzacji procedur udzielania zamówień publicznych w Polsce stanowi realizację projektowanej Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju "Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności" i wpisuje się w zadania wskazane w części strategii "Polska Cyfrowa", które zmierzają do usprawniania procesu tworzenia infrastruktury cyfrowej oraz wykorzystania potencjału technologii cyfrowych. Realizacja projektu Planu zapewni realizację polityk administracji publicznej oraz realizację podstawowych celów systemu zamówień publicznych: niedyskryminującego dostępu wykonawców do zamówień publicznych, efektywnego wydatkowania środków oraz przejrzystości wydatkowania środków ograniczającej ryzyko korupcji.
Projekt Planu informatyzacji procedur udzielania zamówień publicznych w Polsce przedstawia program i zadania mające na celu całkowite zastąpienie formy pisemnej, która obecnie dominuje w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, przygotowywanych i przeprowadzanych przez polskich zamawiających - formą elektroniczną. Informatyzacja procedur udzielania zamówień publicznych to nie tylko zmiana formy i posługiwanie się środkami elektronicznymi w procesie udzielania zamówień publicznych lecz przede wszystkim stworzenie systemu informatycznego umożliwiającego kompleksową organizację całego procesu udzielania zamówienia w środowisku informatycznym, zapewniającym pełną obsługę wszystkich czynności dokonywanych w postępowaniu.
Wprowadzenie systemu informatycznego przedstawionego w projekcie Planu informatyzacji procedur udzielania zamówień publicznych w Polsce jest środkiem przynoszącym korzyści dla systemu zamówień publicznych oraz zapewniającym realizację podstawowych celów tego systemu, tj. większego dostępu wykonawców do zamówień publicznych oraz efektywnego i przejrzystego wydatkowania środków. Wśród korzyści systemu należy wymienić przyspieszenie i uproszczenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zmniejszenie kosztów przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, ograniczenie wymagań i kosztów związanych z ubieganiem się przez wykonawców o zamówienia publiczne, zwiększenie przejrzystości i konkurencyjności procedur udzielania zamówień, szeroki dostęp wykonawców, w tym MSP, do rynku zamówień publicznych i stymulowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz nowych technologii.

Opracowanie: Anna Stańczuk, RPE WKP

Źródło: www.uzp.gov.pl, stan z dnia 14 września 2012 r.