Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedłożone przez ministra finansów.
Rząd negatywnie ocenia proponowane rozwiązania. Jego zdaniem, cel wskazany w obywatelskiej propozycji -uzupełnienie emerytury, pochodzącej z części obowiązkowej systemu, o dodatkowe środki - został zrealizowany przez regulacje zawarte w ustawie z 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych. Ustawa ta wprowadziła Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego, jako dodatkową formę – obok istniejących – dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego, co obowiązuje od początku 2012 r.
Zdaniem rządu, brakuje także uzasadnienia dla propozycji wyłączenia z kręgu potencjalnych beneficjentów nowej ulgi osób oszczędzających na indywidualnych kontach emerytalnych (IKE). Autorzy projektu nie podali argumentów przemawiających za wprowadzeniem takiego rozwiązania. Nie wskazali także skutków finansowych nowych rozwiązań dla budżetu państwa. Nie wyjaśnili też, dlaczego proponują wejście ustawy w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, chociaż jest to odstępstwo od zasady, że akt obowiązuje po 14 dniach od daty publikacji. Projekt wymaga również dopracowania legislacyjnego.
Rada Ministrów zajęła też negatywne stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw , przedłożone przez ministra edukacji narodowej.
Inicjatorzy projektu chcieli  powrotu do obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich oraz rozpoczynania nauki w szkole od siódmego roku życia, powrotu do definicji podstawy programowej kształcenia ogólnego przed reformą z 2009r., także objęcia finansowaniem, w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, wynagrodzeń dla pracowników publicznych przedszkoli, szkól i placówek, prowadzonych przez samorządy, zniesienia możliwości przekształcania placówek oświaty do prowadzenia w różnych formach prawnych.
Według rządu, propozycje rozwiązań prawnych oraz towarzyszące im uzasadnienia nie znajdują odzwierciedlenia w aktualnej rzeczywistości. Objęcie dzieci zorganizowaną edukacją zapewnia im szybszy rozwój i lepsze przygotowanie do wejścia w dorosłe zawodowe życie. Pod tym względem polskie dzieci będą miały warunki porównywalne z ich europejskimi rówieśnikami. 
Podnoszony w projekcie obywatelskim zarzut o braku zapewnienia odpowiedniego poziomu finansowania dla wprowadzenia niższego wieku rozpoczynania edukacji szkolnej jest nieprawdziwy. Zmianom zaproponowanym przez rząd towarzyszyło znaczne wsparcie finansowe. Realizowane były projekty systemowe, np. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych. Na projekt ten przeznaczono ok. 624 mln zł, z czego prawie 364 mln zł już rozdysponowano.
Od 2009 r. realizowany jest np. rządowy program wspierania (w latach 2009-2014) organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I–III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia „Radosna szkoła”. W latach 2009-2010 wydano na ten cel ponad 155,5 mln zł.
Ponadto, z części oświatowej subwencji ogólnej, na potrzeby edukacyjne dzieci sześcioletnich organy prowadzące otrzymały ok. 433 mln zł. Dodać należy, że jst otrzymały również 218,1 mln zł na remonty szkół podstawowych oraz 49 mln zł na doposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Bezpodstawne są też obawy autorów projektu dotyczące nieprawidłowości, jakie mogłyby powstać przy przekazywaniu przez jssamorządy szkół publicznych do prowadzenia innym podmiotom. Przed podjęciem takiej decyzji, jednostki samorządu terytorialnego muszą wypełnić wiele kryteriów, a ponadto muszą uzyskać zgodę kuratora oświaty. 
pap/wk