Rośnie liczba dróg krajowych i lokalnych, także na skutek działań samorządów wojewódzkich, powiatowych i gmin. Drogi te muszą być oświetlone i kwestia ta "nie jest dowolną decyzją samorządu, gminy, jest ona uregulowana" - mówił Stępień, odpowiadając w czwartek na pytania posłów PO.
Przypomniał, że problem oświetlenia dróg został ujęty w trzech ustawach: w Prawie energetycznym, ustawie o samorządzie gminnym oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 2003 r.
"Zadanie to zostało przekazane do gmin wraz z właściwymi środkami, a więc było ono skojarzone ze wzrostem udziału gmin zarówno w dochodach z podatku dochodowego od osób prawnych - o 1,71 proc., jak i z podatku od osób fizycznych - o 2,28 proc. (...) Decydując się w 2003 r. na takie rozwiązanie, jednocześnie przyporządkowano środki (...) które w roku 2010 wynosiły 10 mld zł" - powiedział Stępień.
Jak podkreślił, decyzja, o tym, kto ponosi koszty oświetlenia, a nie budowy, została rozstrzygnięta bardzo precyzyjnie w ustawie. "Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma podstawy ustawowej, formalnej, a także nie posiada środków na ten cel. Moglibyśmy mówić o jakichś środkach w budżecie, gdyby one na taką działalność były zapewnione, ale tylko wyłącznie po zmianie ustawy, która w sposób jednoznaczny i precyzyjny nie pozwala GDDKiA na finansowanie tego typu wydatków" - zaznaczył.
Stępień przypomniał, że GDDKiA odpowiada za oświetlenie autostrad i dróg ekspresowych. (PAP)
Rząd: gminy odpowiadają za oświetlenie dróg
Gminy są odpowiedzialne za oświetlenie przebiegających przez nie dróg krajowych. Obowiązek ten wynika z przepisów i są na ten cel przewidziane pieniądze - powiedział w Sejmie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień.