W projekcie ustawy (druk nr 4268) proponuje się trzy zmiany merytoryczne w zakresie możliwości udzielania wsparcia płynnościowego instytucjom finansowym:
1. możliwość udzielenia gwarancji Skarbu Państwa na zaciągnięte kredyty przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową;
2. podmiotowe rozszerzenie katalogu instytucji finansowych o Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową z umożliwieniem wykorzystania wszystkich narzędzi wsparcia przewidzianych w ustawie z dnia 12 lutego 2009 r. o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym (Dz. U. Nr 39, poz. 308 z późn. zm.);
3. nałożenie na Komisję Nadzoru Finansowego obligatoryjnego zadania polegającego na kontroli wykonania przez wszystkie instytucje finansowe warunków wykonania umowy wsparcia przez te instytucje.
Rząd w uzasadnieniu do projektu ustawy podkreśla, że działalność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, podobnie jak banków, ze względu na podobny zakres działalności (spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oferują produkty dostępne również w sektorze bankowym m.in. kredyty, depozyty, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe), jak również na konieczność utrzymywania przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe rezerwy płynnej, może być narażona na ryzyko utraty płynności bardziej niż innych instytucji wymienionych w art. 2 ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym (normy płynności płatniczej dla banków i rezerwy płynne dla spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych zostały uregulowane ustawowo). Biorąc pod uwagę, że spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe zarządzają aktualnie ok. 13 mld zł aktywów, a z ich usług korzysta ok. 2 mln osób, należy zabezpieczyć prowadzoną przez nie, jak również przez Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową, działalność.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 7 czerwca 2011 r.