Według rządu, zaproponowane zmiany umożliwią sprawne i przejrzyste prowadzenie polityki legislacyjnej, a także urealnią proces planowania i realizacji zmian w prawie. Podstawowa zmiana dotyczy planu prac rządu. Przepis, że Rada Ministrów przygotowuje co najmniej raz na 6 miesięcy program swoich prac legislacyjnych zostanie zastąpiony inną regulacją. Zaproponowano, aby wykaz zawierał w większości takie same informacje, jak obowiązujące programy prac legislacyjnych. Zgodnie z projektem noweli, wykaz prac legislacyjnych Rady Ministrów, tak jak programy prac legislacyjnych, będzie publikowany na stronie BIP Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Założono, że Rada Ministrów lub jej organ pomocniczy będą mogły określić termin planowanego przyjęcia przez rząd projektu dokumentu rządowego, objętego wykazem. Rada Ministrów ma przedstawiać Sejmowi, raz na 6 miesięcy, wykaz projektów ustaw, co do których określono planowany termin ich przyjęcia przez rząd. Analogicznie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów ma być wprowadzony wykaz prac legislacyjnych: prezesa RM i ministrów, obejmujący rozporządzenia wydawane przez te organy.
Przewidziano także możliwość zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń do projektu ustawy. Obecnie istnieje taka możliwość jedynie w odniesieniu do projektów: ustaw i rozporządzeń. Nowa regulacja zapewni - już na początku procesu legislacyjnego - szersze spojrzenie na daną problematykę i możliwość uwzględnienia zgłoszonych rozwiązań w dalszych pracach nad projektem ustawy.
Rząd będzie lepiej planował prace legislacyjne
Rada Ministrów będzie prowadzić wykaz prac legislacyjnych rządu obejmujący: projekty założeń do projektów ustaw, projekty ustaw i projekty rozporządzeń. Prowadzony ma być jeden taki wykaz przez całą kadencję rządu, dzięki czemu proces legislacyjny ma być realizowany i oceniany w okresie długoterminowym. Taki obowiązek wprowadzi nowelizacja ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, którą we wtorek przyjął rząd. Zdaniem autorów projektu, objęcie wykazem działań legislacyjnych, znajdujących się w różnej fazie zaawansowania, pozwoli uzyskać wiedzę o kierunku prowadzonej polityki w długim okresie czasu, a także umożliwi wyznaczenie realnych terminów ich realizacji. Nowością będzie też możliwość włączania się przez podmioty zainteresowane do prac już na etapie założeń, a nie jak dotychczas projektu nowej regulacji.