Sprawa, która trafiła do Sądu UE wyglądała następująco. W 2009 r. i 2011 r. belgijska spółka Shoe Branding Europe wystąpiła do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z wnioskiem o rejestrację dwóch znaków towarowych Unii Europejskiej, jednego w od niesieniu do obuwia i drugiego w odniesieniu do obuwia ochronnego przedstawiających dwa równoległe paski. Niemiecka spółka Adidas sprzeciwiła się rejestracji tych znaków towarowych powołując się, między innymi, na jeden ze swoich znaków towarowych przedstawiający trzy równoległe paski na bucie.

EUIPO uwzględnił sprzeciwy Adidasa i odmówił rejestracji dwóch zgłoszonych przez Shoe Branding Europe znaków towarowych. EUIPO stwierdził w szczególności, że z uwagi na określone podobieństwo między kolidującymi ze sobą znakami towarowymi, identyczność (w odniesieniu do obuwia) lub podobieństwo (w odniesieniu do obuwia ochronnego) oznaczonych tymi znakami towarów oraz dużą renomę wcześniejszego znaku towarowego Adidasa, istniało prawdopodobieństwo, że właściwy krąg odbiorców dostrzeże powiązanie między kolidującymi ze sobą znakami towarowymi i że używanie zgłoszonych znaków towarowych będzie powodować czerpanie nienależnej korzyści z renomy znaku towarowego Adidasa, bez wykazania w tym przypadku uzasadnionego powodu do takiego używania.

Wydanymi dzisiaj wyrokami Sąd UE oddalił skargi wniesione przez Shoe Branding Europe na dwie decyzje EUIPO i utrzymał w mocy te decyzje. Zdaniem Sądu EUIPO nie popełnił błędu w ocenie uznając między innymi, że, po pierwsze, istniało prawdopodobieństwo, że używanie zgłoszonych znaków towarowych powodowałoby czerpanie nienależnej korzyści z renomy znaku towarowego Adidas oraz, po drugie, że Shoe Branding Europe nie wykazała istnienia uzasadnionego powodu do używania zgłoszonych znaków towarowych.

Odnośnie do zgłoszonego przez Shoe Branding Europe w 2009 r. znaku towarowego w odniesieniu do obuwia, to należy przypomnieć, że Sąd orzeka w tym przedmiocie po raz drugi. Wyrokiem z 21 maja 2015 r. w sprawie T-145/14 Sąd stwierdził bowiem nieważność uprzedniej decyzji EUIPO, w której EUIPO błędnie stwierdził brak jakiegokolwiek podobieństwa między kolidującymi ze sobą znakami towarowymi. Ten wyrok Sądu został utrzymany w mocy przez Trybunał Sprawiedliwości postanowieniem z 17 lutego 2016 r. (C-396/15 P).

Tak wynika z wyroków z 1 marca 2018 r. w sprawach T-85/16 i T-629/16 Shoe Branding Europe BVBA przeciwko EUIPO.

Źródło: curia.europa.eu