Celem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym jest przebudowa oraz modernizacja centralnej ewidencji pojazdów (CEP) oraz centralnej ewidencji kierowców (CEK) oraz budowa centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych. Zmiany ustawowe w tym zakresie mają polegać przede wszystkim na określeniu nowych podstaw prawnych i technicznych, służących zmianie stricte ewidencyjnej funkcji CEK i CEP na funkcje usługowe w ramach e-usług, świadczonych obywatelom i przedsiębiorcom.
Zakres informacyjny ewidencji miałby zostać podzielony na dane osobowe, które pozostaną zdefiniowane w ustawie, zgodnie z dotychczasowymi zasadami, oraz na dane nieosobowe (techniczne, dotyczące dokumentów, uprawnień i inne). W tym ostatnim przypadku w ustawie miałyby zostać określone jedynie kategorie gromadzonych danych nieosobowych, natomiast szczegółowy ich katalog miałby być zdefiniowany w rozporządzeniu.
Rada przypomina w swojej opinii, że uzasadnieniem wydania aktu wykonawczego jest z reguły konieczność uszczegółowienia przedmiotu poddanego unormowaniom ustawowym i w tym zakresie, Rada nie ma zastrzeżeń. Natomiast na dezaprobatę - czytamy w opinii - zasługiwałoby ujęcie danej materii o tym samym stopniu szczegółowości częściowo w ustawie i częściowo w wykonującym tę ustawę rozporządzeniu.
Zdaniem Rady Legislacyjnej, znacznie poważniejsze wątpliwości wiążą się z propozycją określenia podmiotów uprawnionych („organy administracji publicznej”) do wykorzystywania danych i informacji gromadzonych w CEP i CEK. Według Rady proponowana regulacja uniemożliwi albo przynajmniej znacząco utrudni stworzenie algorytmu, który ograniczałby dostęp do danych osobowych w zakresie koniecznym do realizacji ustawowych zadań powierzonych konkretnym podmiotom władzy publicznej. Planowana zmiana przepisów mogłaby zostać uznana jako prawny zabieg sankcjonujący domniemanie uprawnienia każdego organu administracji publicznej do dostępu do wszelkich danych gromadzonych w powołanych wyżej ewidencjach, co byłoby nie do pogodzenia z podstawami ustrojowymi.
Zdaniem Rady Legislacyjnej na uznanie zasługują proponowane rozwiązania, które umożliwią aktualizacje danych i informacji drogą elektroniczną, z nieliczną, ściśle określoną listą wyjątków. Rada również pozytywnie ocenia dążenie do sprawnego dostosowania obecnie obowiązujących przepisów do wymogów wynikających z dyrektyw i rozporządzeń unijnych. Proponowany podział danych zakresu informacyjnego ewidencji na dane osobowe określone przepisami ustawy i dane nieosobowe zamieszczane w rozporządzeniu wykonawczym, mieści się w standardzie konstytucyjnym.