Wraz z wejściem w życie ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2016 r. poz. 1113 ze zm.) nastąpiła pełna liberalizacja rynku pocztowego, w następstwie czego każdy z operatorów pocztowych otrzymał możliwość doręczania przesyłek sądowych i administracyjnych. Zadanie doręczania pism sądowych w kolejnych latach powierzono, w trybie przetargu konkurencyjnego, innym niż dotychczas operatorom. W okresie tym odnotowano liczne nieprawidłowości w zakresie wywiązywania się ich z nowych obowiązków, czego dowodem może być kilkakrotny wzrost przyjmowanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej skarg związanych z doręczaniem pism sądowych i administracyjnych.

W związku z tym, że dotychczasowe rozwiązania prawne na obecnym etapie rozwoju krajowego rynku pocztowego nie do końca zdały egzamin, zaproponowano nowelizację ustawy – Prawo pocztowe. Jej głównym założeniem jest przyjęcie, że doręczanie przesyłek poleconych w postępowaniach sądowych i administracyjnych będzie powierzone operatorowi wyznaczonemu. Wybór operatora wyznaczonego będzie następował w drodze konkursu przeprowadzanego przez Prezesa Urzędu Kontroli Elektronicznej. Na operatorze wyznaczonym ciążą dodatkowe obowiązki mające zapewnić dostępność usług powszechnych, ciągłość ich świadczenia oraz bezpieczeństwo obrotu pocztowego, co ma gwarantować właściwe wywiązywanie się z zadań w zakresie świadczenia usług pocztowych związanych z przesyłkami w procedurach sądowych i administracyjnych.

LEX Sędzia 2017

Konsekwencją przyjęcia, że przesyłki sądowe i administracyjne będą dostarczane przez operatora wyznaczonego będzie konieczność nowelizacji ustaw, w których znalazła się prawna regulacja kwestii doręczania pism – kodeksu postępowania cywilnego, kodeksu postępowania administracyjnego, kodeksu postępowania karnego, ordynacji podatkowej, ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zmiana ma polegać na wskazaniu, że organy administracji publicznej i sądy będą doręczać pisma m.in. za pośrednictwem operatora wyznaczonego, a nie, jak obecnie, operatora pocztowego.

Dodatkowo zmianie mają ulec przepisy określające odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług pocztowych. Operatorzy pocztowi nie będą już odpowiadać za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki nierejestrowanej, co jest uzasadniane tym, że w przypadku takich przesyłek często nie można stwierdzić, czy do ubytku zawartości lub uszkodzenia doszło na etapie świadczenia usługi pocztowej.

W projekcie ustawy przewidziano 30-dniowe vacatio legis. Projekt jest obecnie przedmiotem uzgodnień i konsultacji publicznych

Opracowanie: Andrzej Perzyna

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 9 lutego 2017 r.