Taki wniosek przynosi raport z ogólnopolskiego badania na temat „Problemów polskich przedsiębiorców", które przeprowadził TNS OBOP na zlecenie Polski Przedsiębiorczej i firmy pkt.pl. Wzięło w nim udział ponad 900 przedsiębiorców z całego kraju z firm, które zatrudniają do 250 osób.
Przedsiębiorcy pytani o najpoważniejsze problemy wskazywali prawo (prawie 80 proc). Uważają, że zbyt wysokie są stawki ubezpieczeń społecznych. Ponad połowa domaga się też bardziej stabilnego i spójnego prawa. Wysokość podatków PIT/CIT pozytywnie ocenił jedynie co szósty respondent. Co drugi pytany nie ma najlepszej opinii o działalności urzędów i instytucji publicznych. Według respondentów najwiekszą wadą polskich przepisów jest brak jednoznacznej interpretacji, która dawałaby poczucie bezpieczenstwa w prowadzeniu biznesu.
Tylko nieliczni badani przedstawiciele przedsiebiorstw, dobrze oceniają polskie prawodawstwo. Jedynie co szósty respondent pozytywnie ocenił wysokość podatków PIT/CIT. Dwie trzecie badanych negatywnie ocenia wysokość stawek ubezpieczeniowych, które ich zdaniem sa za wysokie. Co drugi badany reprezentant mikro, małych i srednich przedsiebiorstw negatywnie ocenia stabilność przepisów oraz ich spójność (czesciej dotyczy to firm o zasiegu ogólnopolskim i miedzynarodowym).
Przedsiebiorcy niezaleznie od segmentu, który reprezentuja, nie widza pomocowej roli państwa. Zdaniem większości, państwo nic nie ułatwia, wrecz odwrotnie, utrudnia głównie przez niejasne przepisy, które wymagaja interpretacji.
Ponad to przedsiebiorcy, czuja sie pozostawieni sami sobie, zostawieni bez pomocy i czują się traktowani jako ci, z których najwięcej da się wycisnąć.
Blisko dwie trzecie badanych pozytywnie ocenia współpracę z Urzędem Skarbowym (częściej pozytywna ocenę wystawiają firmy o zasiegu lokalnym i regionalnym). Najwięcej negatywnych ocen (18 proc.) zebrał Zakład Ubezpieczen Społecznych (częściej oceny negatywne przypisywały firmy o zasiegu ogólnopolskim). Najmniej ocen negatywnych badani przyznali jednostkom samorzadu terytorialnego (urzedy gminy / miasta, starostwo powiatowe) a takze Sanepidowi
(podlegającemu starostwom powiatowym), z którym jednak przedsiębiorcy mają prawdopodobnie najmniejszy kontakt.
Pracownicy urzedów zdaniem przedsiebiorców są niesamowicie sfrustrowani i to jest główna przyczyna ich zachowania. Większość z nich nie posiada kompetencji do udzielania porad i rozwiazywania spraw, dlatego najczęstszą sytuacją jest odsyłanie klienta od okienka do okienka. Drugim schematem jest radzenie się koleżanki i czasami w efekcie udzielanie błednej porady.
Najwieksz bolaczk polskich urzedów jest czas, który tak istotny dla przedsibiorców, nie jest szanowany przez urzedników. Badani najczesciej spotykaj si z kolejkami (czeđciej firmy o zasięgu ogólnopolskim i miedzynarodowym) oraz opieszałoscią urzędników. Nadal respondenci spotykają się z niekompetencją urzędników, być może ten stan poprawi ustawa o odpowiedzialnosci majatkowej urzedników panstwowych, która weszła w zycie w maju b.r. Nieliczni badani, ale jednak pojawiający sie, odpowiedzieli, ze spotykaja sie z propozycjami korupcyjnymi ze strony urzedników
(cześciej dotyczy to firm o zasiegu miedzynarodowym oraz firm produkcyjnych).

Więcej o badaniu>>>