Celem zmian w ustawie o dostępie do informacji publicznej, jak czytamy w komunikacie po posiedzeniu rządu, jest także intensywniejsza współpraca administracji państwowej z obywatelami, przy wykorzystywaniu informacji publicznej.
Podstawowa zmiana dotyczy uzupełnienia ustawy o zasady ponownego wykorzystywania informacji publicznej (chodzi o informacje będące w posiadaniu instytucji sektora publicznego). Oznacza to implementację przepisów dyrektywy 2003/98/WE, w szczególności dotyczących określenia zasad ponownego wykorzystywania informacji publicznej do celów komercyjnych lub niekomercyjnych.
Założono także wprowadzenie nowego trybu udostępniania i ponownego wykorzystywania informacji publicznej – skatalogowanego repozytorium służącego udostępnianiu zasobów informacyjnych. Chodzi o zbiory danych i inne informacje posiadane przez instytucje publiczne o szczególnym znaczeniu dla innowacyjności.
Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) będzie podstawowym nośnikiem informacji publicznych przekazywanych do ponownego wykorzystywania. Przewidziano liczne uprawnienia dla podmiotów ponownie wykorzystujących informację publiczną („przyjazne rozwiązania”), które wykraczają poza zalecenia dyrektywy. Na przykład wprowadzono obowiązek przekazywania informacji publicznej do celów ponownego wykorzystywania (dyrektywa nie nakłada takiego obowiązku). Osoba zainteresowana pozyskaniem informacji publicznej do ponownego wykorzystywania nie będzie musiała składać wniosków w tej sprawie, gdy informacja taka będzie zamieszczona na stronie BIP lub w repozytorium (dyrektywa mówi o składaniu wniosków).
Wprowadzono domniemanie umożliwiające bezwarunkowe wykorzystywanie informacji publicznej, w sytuacji zamieszczenia jej na stronie BIP i nie ogłoszenia dla niej warunków ponownego wykorzystywania (w dyrektywie domniemanie nie występuje).
Przyznano też wnioskodawcy prawo do skarżenia: odmowy przekazania informacji publicznej do ponownego wykorzystywania i warunków, na jakich może być ona wykorzystywana, np. zbyt wysokiej opłaty (tej drugiej sytuacji dyrektywa nie przewiduje).
W nowych przepisach przewidziano możliwość nakładania opłaty za ponowne wykorzystywanie informacji publicznej. Jednym z kryteriów przy podejmowaniu decyzji o nałożeniu opłaty (i jej ewentualnej wysokości) ma być komercyjny lub niekomercyjny cel ponownego wykorzystywania takiej informacji. W przypadku celu niekomercyjnego – zasadą powinno być bezpłatne przekazanie.
Rząd stwierdza też, że z uwagi na proponowane rozwiązania nowa regulacja powinna mieć tytuł: ustawa o dostępie do informacji publicznej i jej ponownym wykorzystywaniu.