Projekt rozporządzenia określa:
1. rodzaje urządzeń i środków technicznych służących do utrwalania dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego;
2. sposób sporządzania zapisów dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego;
3. sposób identyfikacji osób sporządzających zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego;
4. sposób udostępniania oraz przechowywania zapisów dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego.

Zgodnie z projektowaną regulacją, utrwalenie zapisu przebiegu posiedzenia jawnego następuje za pomocą urządzeń i środków technicznych wykorzystujących technikę cyfrową, pozwalających na utrwalenie tego zapisu na informatycznym nośniku danych. Urządzenia, środki techniczne i informatyczne nośniki danych muszą zapewniać:
1. integralność zapisu;
2. kopiowanie zapisu pomiędzy urządzeniami, środkami technicznymi i informatycznymi nośnikami danych;
3. zabezpieczenie zapisu, w szczególności przed utratą i zmianą;
4. odtworzenie zapisu także przy użyciu urządzeń i środków technicznych korygujących lub wzmacniających utrwalony dźwięk lub obraz;
5. udostępnienie zapisu, a w szczególności zapisu dźwięku, na informatycznym nośniku danych;
6. możliwość bieżącej kontroli dokonywanego zapisu, w szczególności zapisu dźwięku.

Zapis ma być opatrywany bezpiecznym podpisem elektronicznym. Co prawda projekt rozporządzenia nie nakłada obowiązku weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, ale zgodnie z ogólnymi zasadami wykładni aktów normatywnych będzie to dozwolone.
Zapis przebiegu posiedzenia jawnego za pomocą urządzeń utrwalających dźwięk albo obraz i dźwięk ma być sporządzany z zachowaniem minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych, określonych w przepisach odrębnych. Chodzi tu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766).
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem, przed przystąpieniem do utrwalania dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego protokolant będzie musiał zidentyfikować się w systemie teleinformatycznym za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego. Protokolant będzie wprowadzać także do systemu teleinformatycznego dane w postaci elektronicznej dotyczące oznaczenia sądu, miejsca i daty posiedzenia, nazwisk sędziów, protokolanta, prokuratora, stron, interwenientów, jak również obecnych na posiedzeniu przedstawicieli ustawowych i pełnomocników, oznaczenia sprawy, wzmiankę co do jawności oraz metadane. Protokolant pod kierunkiem przewodniczącego będzie wprowadzać adnotacje do zapisu. Przesądzono zatem, że strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie będą uprawnione do składania wniosków o dokonanie adnotacji.
Po zakończeniu utrwalania dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego protokolant opatrzy zapis bezpiecznym podpisem elektronicznym. Podpis ten będzie miał gwarantować identyfikację osoby sporządzającej zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego oraz rozpoznawalność dokonania jakiejkolwiek zmiany zapisu.
Projektodawcy dali możliwość sporządzania w uzasadnionych przypadkach kolejnych egzemplarzy zapisów, nie przesądzając, czy mają one być sporządzane na informatycznym nośniku danych, czy w systemie teleinformatycznym. Rozwiązanie takie podyktowane jest względami jedynie technicznymi (zwłaszcza bezpieczeństwa), nie zaś procesowymi. Dozwolone będzie wyłącznie dokonywanie takich zmian zapisu, które będą konieczne dla jego prawidłowego odtworzenia, przechowywania lub udostępniania, w szczególności dokonywane za pomocą urządzeń korygujących lub wzmacniających utrwalony dźwięk lub obraz. W każdym przypadku zmiany dokonywane będą na kolejnym egzemplarzu zapisu, co przewodniczący odnotuje w aktach sprawy. Każdy egzemplarz zapisu opatrzony będzie bezpiecznym podpisem elektronicznym. Zmiana nie będzie mogła wpływać na treść utrwalonych czynności procesowych dokonanych podczas posiedzenia jawnego. Dopuszczalne będzie jednak zniszczenie zapisu obrazu po uprawomocnieniu się postanowienia sądu w przypadku pozostawienia w aktach sprawy zapisu dźwięku. Zatem w aktach sądowych będzie mógł się znaleźć jedynie zapis dźwięku.
Zapisy udostępniane będą stronom i uczestnikom postępowania w budynku sądu, a z akt sprawy wydawane będzie na informatycznym nośniku danych wyłącznie zapis dźwięku.

Zgodnie z informacją znajdującą się na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości, obecnie trwają prace analityczne nad zgłoszonymi w toku uzgodnień międzyresortowych uwagami.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line