Projekt przejmuje w większości dotychczasowe rozwiązania obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 34, poz. 264 z późn. zm.) w zakresie trybów zbywania akcji Skarbu Państwa, takich jak oferta ogłoszona publicznie, przetarg publiczny, negocjacje podjęte na podstawie publicznego zaproszenia czy aukcja ogłoszona publicznie, dostosowuje istniejące rozwiązania do nowych wprowadzonych ustawą z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 34 poz. 171) oraz wprowadza nowe rozwiązania do już istniejących trybów zbywania akcji, w szczególności: przetargu publicznego, negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia czy aukcji ogłoszonej publicznie.
Zmiany te mają na celu usprawnienie oraz zwiększenie efektywności prowadzonych procesów prywatyzacyjnych.
W rozdziale 3 projektu o przetargu publicznym, najważniejsze zmiany wprowadzone w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia dotyczą:
1. spraw dotyczących wadium,
2. rozróżnienia instytucji zamknięcia przetargu bez rozstrzygnięcia oraz unieważnienia przetargu wraz z określeniem przesłanek, w wyniku których mają one miejsce,
3. wprowadzenia możliwości poprawienia ofert, w przypadku złożenia dwóch jednakowych, najkorzystniejszych ofert,
4. możliwości obniżenia ceny wywoławczej o więcej niż dotychczasowe 85 % ceny wywoławczej określonej w zaproszeniu do składania ofert nabycia akcji w ostatnim przetargu,
5. wprowadzenia nowej instytucji przetargu łączonego.
W projekcie dookreślona została chwila wniesienia wadium na moment przekazania bankowi polecenia przelewu, przy czym jeżeli kwota wadium zostanie zaksięgowana na rachunku zbywcy w ciągu trzech dni od otwarcia ofert wadium zostanie uznane za wniesione prawidłowo.
Nowym rozwiązaniem jest wprowadzenie instytucji poprawiania ofert w dodatkowym terminie wyznaczonym przez zbywcę, w sytuacji gdy złożone zostaną co najmniej dwie oferty jednakowo najkorzystniejsze pod względem ceny.
Wprowadzono rozróżnienie instytucji zamknięcia przetargu bez rozstrzygnięcia oraz unieważnienia przetargu. Z pierwszej, będzie można skorzystać, w przypadku gdy zostaną złożone ważne oferty, ale zbywca odstąpi od przeprowadzenia przetargu np. nie wybierze żadnej ze złożonych ofert lub oferent, którego oferta została wybrana będzie uchylał się od zapłaty ceny za zbywane akcje, natomiast druga będzie miała miejsce zawsze gdy nie będzie ważnych ofert, czyli wszystkie oferty zostaną odrzucone lub nie wpłynie żadna oferta.
Nowym rozwiązaniem jest również możliwość przeprowadzenia instytucji przetargu łączonego. Przedmiotem przetargu łączonego będą mogły być akcje więcej niż jednej spółki. Za akcje wszystkich spółek będących przedmiotem przetargu łączonego zbywca ustalać będzie jedną cenę wywoławczą. Oferta będzie musiała obejmować wszystkie akcje będące przedmiotem przetargu łączonego. Zakłada się, że w umowie sprzedaży akcji zawartej w wyniku przeprowadzonego przetargu łączonego nie będzie warunków pozacenowych.
W rozdziale 4 projektu dotyczącym negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia najważniejsze zmiany w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia dotyczą:
1. rozszerzenia kręgu osób, które mogą złożyć odpowiedź na zaproszenie oraz zostać dopuszczone do udziału w negocjacjach,
2. możliwości zobowiązania podmiotów, które złożyły odpowiedź na zaproszenie do wpłaty wadium,
3. wprowadzenia możliwości wskazania podmiotu trzeciego (tzw. SPV, z ang. Special Purpose Vehicle - spółka specjalnego przeznaczenia, spółka celowa) przez podmiot uczestniczący w negocjacjach, który może zawrzeć umowę zbycia akcji.
W projekcie rozszerzony został krąg podmiotów, które mogą złożyć odpowiedź na zaproszenie, gdyż dotychczas w negocjacjach mogły brać udział podmioty, które odebrały memorandum informacyjne zawierające informacje o sytuacji prawnej i ekonomiczno - finansowej spółki. Zmiana prowadzi do rozszerzenia kręgu podmiotów mogących brać udział w negocjacjach, o te które nie pobrały memorandum (np. z uwagi na fakt, że dana spółka jest im dobrze znana), ale złożyły odpowiedź na zaproszenie do negocjacji.
W projekcie przewidziano również możliwość zobowiązania przez zbywcę podmiotów, które złożyły odpowiedź na zaproszenie do wpłaty wadium w formach określonych dla trybu przetargu.
Wprowadzona została również możliwość, kiedy za zgodą zbywcy, podmiot uczestniczący w negocjacjach może wskazać podmiot trzeci, który będzie nabywcą akcji (SPV).
W rozdziale 5 projektu dotyczącym aukcji ogłoszonej publicznie w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia najważniejsze zmiany dotyczą:
1. wyłączenia treści projektu umowy sprzedaży akcji z zaproszenia do wzięcia udziału w aukcji ogłoszonej publicznie,
2. spraw związanych z wadium;
3. możliwości obniżenia ceny wywoławczej o więcej niż dotychczasowe 85% ceny wywoławczej określonej w zaproszeniu do składania ofert nabycia akcji w ostatnim przetargu.

Projekt przewiduje również rozdział 6 poświęcony sprzedaży akcji z użyciem systemu kojarzącego oferty kupna i sprzedaży. System kojarzący oferty kupna i sprzedaży będzie stanowił tzw. platformę transakcyjną, którą zorganizuje spółka prowadząca rynek regulowany na podstawie umowy, zawartej ze zbywcą, czyli Skarbem Państwa reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Określi ona zasady współpracy i współdziałania w zakresie tworzenia, funkcjonowania i rozwoju systemu kojarzącego oferty kupna i sprzedaży. Ważny element umowy (jako załącznik) będzie stanowił regulamin systemu kojarzącego oferty kupna i sprzedaży, przyjmowany przez spółkę prowadzącą rynek regulowany, który będzie określał doprecyzowanie wszelkich technicznych czynności związanych w szczególności z obowiązkami informacyjnymi, uczestnictwem w systemie kojarzącym oferty kupna i sprzedaży, zakresem informacji zawartych w dokumencie informacyjnym oraz szczegółowe zasady i terminy składania ofert kupna przez inwestorów. Sprzedaż akcji poprzez platformę transakcyjną, jeżeli nie został sporządzony prospekt emisyjny, będzie dokonywana w zakresie tych przypadków, w których nie będzie wymagane sporządzenie, zatwierdzenie i udostępnienie do publicznej wiadomości prospektu emisyjnego, wskazanych w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 2 w związku z art. 39 ust. 3, art. 7 ust. 3 pkt 6 w związku z art. 41 pkt 1 lit. b oraz art. 129 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439 z późn. zm.).

Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.ms.gov.pl, stan z dnia 7 kwietnia 2011 r.