Kancelaria Prezydenta poinformowała, że Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński odebrał certyfikat kwalifikowany podpisu elektronicznego, wraz z kartą kryptograficzną, zwany powszechnie podpisem cyfrowym. Dzięki temu już od 1 stycznia będzie mógł składać elektroniczne podpisy pod ustawami. Certyfikat wystawiony został przez Krajową Izbę Rozliczeniową SA.

Od 1 stycznia 2009 roku akty prawne publikowane w Dziennikach Urzędowych mogą być przesyłane i publikowane w formacie elektronicznym. Ustawy otrzymane z Sejmu RP w formie elektronicznej i podpisane cyfrowo przez Marszałka Sejmu będą mogły być elektronicznie podpisywane przez Prezydenta i w takiej formie przekazywane do publikacji.

Przypomnijmy, że już od 1 stycznia podatnicy mogą składać zeznania roczne za 2008 rok. Tymczasem już ponad połowa deklaracji rozliczeniowych przekazywanych do ZUS w formie elektronicznej jest podpisywana podpisem elektronicznym. Korzysta z niego ponad 80 tys. płatników składek - podał Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Płatnicy, którzy rozliczają składki za więcej niż pięciu ubezpieczonych, mają przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe oraz ich korekty m.in. za pomocą programu "Płatnik". Dokumenty te muszą opatrzyć podpisem elektronicznym. Złożenie tego podpisu możliwe jest przy użyciu odpowiedniego certyfikatu. Posiadanie kwalifikowanego certyfikatu umożliwia przesyłanie do ZUS drogą elektroniczną również innych dokumentów (np. wniosku płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek).