W połowie września zgodę na ratyfikację traktatu przez prezydenta wyraził Sejm, a na początku października - jednogłośnie Senat.

Mimo poparcia dla rozszerzenia UE o Chorwację, zgodnie deklarowanego przez wszystkie klubu parlamentarne, w Sejmie, a potem w Senacie, pojawił się spór między PO i PiS dotyczący trybu ratyfikacji traktatu.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[3197,2232,1305,444,86,2],"dataValuesNormalized":[9,7,4,2,1,1],"labels":["Akty prawne","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Pytania i odpowiedzi","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#85BC20","#EA8F00","#007AC3","#940C72","#232323","#E5202E"],"maxValue":7266,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

We wrześniu Sejm zdecydował, że wystarczający do ratyfikacji tego traktatu jest uproszczony tryb opisany w art. 89 ustawy zasadniczej. Przewiduje on, że aktu ratyfikacji dokonuje prezydent, a parlament przyjmuje jedynie zwykłą większością ustawę, która mu na to zezwala.

PiS chciało, by ratyfikacja traktatu przebiegała zgodnie z art. 90 konstytucji, bo w ocenie tego klubu, przyjęcie nowego kraju do Wspólnoty zmienia siłę i pozycję Polski w UE. Kluby PiS i SP nie wykluczają skargi do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie trybu ratyfikacji.

Podpisanie traktatu o przystąpieniu Chorwacji do Unii nastąpiło 9 grudnia 2011 r. w Brukseli. Zgodnie z prawem UE na rozszerzenie Unii musi się zgodzić każde z państw członkowskich, stąd traktatem akcesyjnym Chorwacji zajmowały się polski Sejm i Senat. (PAP)

hgt/ par/ jra/