Aż 98 proc. ankietowanych partnerów w kancelariach, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, deleguje prawników do pracy w siedzibie klienta. W przypadku 45 proc. ankietowanych jest to stały element oferty kancelarii dla biznesu. Takie wyniki przyniósł najnowszy sondaż WK Index, realizowany wśród partnerów zarządzających w firmach prawniczych przez instytut IPSOS na zlecenie Wolters Kluwer Polska.

Dla klientów najważniejsze znaczenie ma ekonomika usług prawniczych, koszty dopasowane do wartości transakcji i przewidywalność współpracy. Klienci mówią również o tym, że cenią referencje i rekomendacje prawników, a te wynikają, m.in. z rankingów kancelarii prawnych i doświadczenia w branży. Dla Klientów ważny jest również model w jakim kancelaria świadczy usług prawne – wynika z analizy firmy prawniczej Stopczyk & Mikulski, która zapytała swoich klientów, czego przedsiębiorcy oczekują od prawników.

Klienci mówią, że chcą korzystać z kancelarii, które rozumieją biznes, które obsługują biznes i które gwarantują komfort ekonomiczny dla firmy. Prawnicy, którzy poszukują rozwiązań literalnych, z kodeksów, którzy nie rozumieją na czym polega konkretny interes, mogą popełnić wiele błędów, więc takiej współpracy przedsiębiorcy unikają. To oznacza, że rynek dojrzewa i przedsiębiorca nie kupuje u prawnika kota w worku. - Często jest tak, że nasi klienci pracują z więcej niż jedną firmą prawniczą. Firmy w panelu doradców zapewniają komfort w różnych dziedzinach prawa. Dotyczy to przede wszystkim tych klientów, którzy prowadzą działania globalne i potrzebują transnarodowej pomocy prawnej – mówi mec. Przemysław R. Stopczyk, wspólnik zarządzający w Kancelarii Stopczyk & Mikulski.

Jeżeli chodzi o finansowy wariant współpracy z klientami, z analizy kancelarii Stopczyk & Mikulski wynika, że, paradoksalnie, stawka godzinowa proponowana przez firmy prawnicze nie ma większego znaczenia dla wielu klientów, ponieważ managerowie zwykle nie wiedzą ile czasu pracy wymaga realizowana transakcja. Przedsiębiorcy wolą poznać szacunkowy całkowity koszt ewentualnej współpracy przy transakcji już na początku. Bardzo duże znaczenie ma również sposób w jaki prawnicy pracują z klientem. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się outsourcing, polegający na delegowaniu radców prawnych do siedziby firmy. Potwierdzają to badania Wolters Kluwer Polska, z których wynika, że tylko 2 proc. kancelarii nie widzi potrzeby stosowania tego modelu współpracy z klientami.

(Źródło: KW/WKP/IPSOS)