Zaprezentowany w październiku 2011 r. przez KE pakiet legislacyjny dotyczący polityki spójności 2014-2020 nie odnosił się do zagadnienia projektów PPP. Doświadczenia pokazały jednak, że w celu uniknięcia wielu problemów na etapie wyboru partnera prywatnego i przygotowania transakcji PPP, konieczne jest zapewnienie jasnych przepisów dla PPP na poziomie unijnym w przyszłym okresie programowania.

Polska od początku aktywnie promowała zastosowanie szczególnego podejścia do PPP w ramach regulacji dotyczącej polityki spójności. Już w grudniu 2011 r. starania w tym zakresie doprowadziły do przygotowania, we współpracy z innymi krajami uczestniczącymi pod egidą EBI w Europejskim Centrum Wiedzy PPP, propozycji konkretnych zapisów do projektu rozporządzenia ogólnego. Dodatkowo, w ramach toczących się negocjacji nad pakietem legislacyjnym dla polityki spójności 2014-2020 postulowano zmiany, które miały uwzględnić specyfikę projektów PPP. W odniesieniu do projektów dużych przyjęto stosowne zapisy, dzięki którym przepisy rozporządzenia zostały w określonym (wąskim) zakresie dostosowane do inwestycji realizowanych w tym trybie.
W kwietniu br. Polska przygotowała własną propozycję szczególnych przepisów i przekazała do roboczej dyskusji na poziomie grupy roboczej ds. środków strukturalnych, w ramach której Państwa Członkowskie oraz Komisja Europejska negocjują szczegóły zapisów legislacyjnych. Kluczowe elementy projektu odnoszą się m.in. do uznania szczególnej specyfiki PPP poprzez zapewnienie prymatu przepisów dla tego trybu nad przepisami o charakterze ogólnym, a także wprowadzeniu do rozporządzenia ogólnego definicji PPP.

Opracowanie: Anna Stańczuk
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.ppp.gov.pl, stan z dnia 20 czerwca 2012 r.