Analizy wszystkich uchwalonych przez Sejm ustaw dokonało Biuro Legislacyjne Senatu, które do większości z nich opracowało opinie. Szczególnym przykładem jest ustawa – Kodeks wyborczy, do której zaproponowano ponad 180 uwag. Większość z ponad 300 poprawek Senatu do tej ustawy wynikała z opinii legislatorów.
Senaccy legislatorzy dokonali analizy ponad 200 orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, przygotowali informacje prawne na ich temat dla Komisji Ustawodawczej, a także sporządzili blisko 100 projektów ustaw wykonujących te orzeczenia.
Biuro Legislacyjne opracowało blisko 100 innych projektów ustaw. Zaprojektowało ono postanowienia Regulaminu Senatu dotyczące postępowania w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (po wejściu w życie Traktatu z Lizbony) oraz rozpatrywania petycji. W oparciu o petycje Senat wniósł do Sejmu trzy projekty:
1) o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
2) o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz ustawy o działach administracji rządowej,
3) o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach.
Najważniejsze inicjatywy ustawodawcze Senatu VII kadencji wniesione do Sejmu:
1) projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (wprowadzenie do systemu prawa instytucji darowizny na wypadek śmierci),
2) projekt ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa (wprowadzenie nowych przepisów regulujących sprawy z zakresu kompetencji i ustroju Krajowej Rady Sądownictwa, sposobu jej działania oraz stosowanej przez nią procedury, przede wszystkim w celu dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 19 listopada 2009 r.),
3) projekt ustawy o obywatelstwie polskim (zastąpienie nową dotychczasowej regulacji, która nie odpowiada aktualnym standardom, wprowadzenie zasady dopuszczalności wielości obywatelstw przy utrzymaniu bezwzględnego priorytetu obywatelstwa polskiego, rozszerzenie kompetencji wojewody w zakresie nabycia obywatelstwa przez uznanie, wprowadzenie nowego tytułu nabycia obywatelstwa polskiego – przywrócenie obywatelstwa polskiego),
4) projekt ustawy o petycjach (wypełnienie obowiązku dostosowania ustawodawstwa zwykłego do przepisów Konstytucji RP, to jest do określonego w art. 63 obowiązku ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji),
5) projekt ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw (wykonanie postanowienia TK z 27 maja 2003 r., w którym Trybunał zasygnalizował potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej unormowania trybu stwierdzania pochodzenia polskiego dla celów wskazanych w art. 52 ust. 5 Konstytucji, rozszerzenie kręgu osób polskiego pochodzenia, które mogą być uznane za repatriantów na podstawie art. 16 ustawy o repatriacji, zachęcenie gmin do zapewniania repatriantom lokali mieszkalnych poprzez zmianę mechanizmu wypłacania z tego tytułu pomocy finansowej z budżetu państwa),
6) projekt ustawy o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka oraz niektórych innych ustaw (wzmocnienie kompetencji Rzecznika Praw Dziecka przez przyznanie mu stosownych uprawnień do udziału w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz występowania do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości w praktyce lub wywołujących rozbieżności w praktyce, a także wnoszenia kasacji albo skargi kasacyjnej),
7) projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (umożliwienie rolnikom nieopodatkowanej i odformalizowanej produkcji i sprzedaży przetworzonych produktów rolnych w niewielkim zakresie),
8) projekt ustawy o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (odformalizowanie postępowania cywilnego, administracyjnego, sądowo-administracyjnego oraz podatkowego poprzez racjonalizację istniejącego obowiązku dołączania do akt sprawy dokumentów oryginalnych lub ich odpisów notarialnych - szersze niż dotychczas umożliwienie uwierzytelniania odpisów dokumentów przez profesjonalnych pełnomocników stron, reprezentujących zawody zaufania publicznego),
9) projekt ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (dostosowanie prawa polskiego do zmian wynikających z Traktatu z Lizbony, zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzonego w Lizbonie 13 grudnia 2007 r.).