Proponowane zmiany (druk nr 3611) spowodują dodatkowe obciążenia finansowe dla budżetów samorządów. Proponuje się poszerzenie katalogu świadczeń nie wliczanych do dochodu uprawniającego do dodatku mieszkaniowego. Obecnie wśród różnego rodzaju świadczeń ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.) w art. 3 ust. 3 wymienia zasiłek pielęgnacyjny pomijając mający podobny charakter dodatek pielęgnacyjny. Uwzględnienie w tym katalogu obu świadczeń porządkuje obowiązujący stan prawny dając możliwość równego traktowania osób pobierających świadczenia o tym samym charakterze, ale przyznane w innym trybie.
Projektodawcy nowelizacji ustawy proponują poszerzenie katalogu wydatków ponoszonych na utrzymanie mieszkania uprawniających do otrzymania dodatku mieszkaniowego o wydatki ponoszone z tytułu opłat za gaz oraz energię elektryczną. Zmiana ta - zdaniem posłów PiS - urealnia katalog rzeczywistych wydatków jakie ponoszą beneficjenci dodatku mieszkaniowego.
Skutki finansowe proponowanych rozwiązań są trudne do oszacowania z uwagi na brak możliwości określenia tempa wzrostu cen energii elektrycznej i gazu. Zakładając, iż w latach ubiegłych z dodatku mieszkaniowego korzystało średnio około 800 tys. gospodarstw domowych i taka tendencja będzie się utrzymywać, wnioskodawcy ustawy przewidują, iż pociągnie to kwotę w granicach 160 mln złotych.
Projektodawcy ustawy wnoszą, iż w związku z powyższym, należy uwzględnić możliwość dotacji celowych dla samorządów w celu ich pokrycia.

Na podstawie: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 6 grudnia 2010 r.

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad