Do tej pory wniosek o paszport składaliśmy w urzędzie, ze względu na miejsce zameldowania.Teraz, aby złożyć wniosek o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego nie będziemy musieli jechać do punktu paszportowego, właściwego według miejsca zameldowania. Będziemy mogli go złożyć w dowolnym, najdogodniejszym dla nas punkcie paszportowym na terenie kraju, na przykład w miejscowości, w której aktualnie przebywamy. W tym samym punkcie odbierzemy także gotowy dokument. Obecnie dokumenty paszportowe wydawane są przez wojewodę, właściwego ze względu na miejsce zameldowania osoby ubiegającej się o paszport, a w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały.

Nowością jest możliwość ubiegania się o paszport tymczasowy przez osobę, która potrzebuje dokument w nagłych przypadkach, związanych z prowadzoną działalnością zawodową (na przykład w związku z nieplanowaną wcześniej podróżą służbową). Aktualnie o wydanie paszportu tymczasowego mogą ubiegać się m.in. osoby przebywające za granicą, na czas oczekiwania na doręczenie paszportu sporządzonego w kraju, oraz osoby, które utraciły dokument paszportowy podczas podróży i potrzebują paszportu tymczasowego na powrót do miejsca stałego pobytu. Paszporty tymczasowe są także wydawane w nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny. Przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Kwestie te reguluje ustawa z 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych, opublikowana 17 grudnia 2012 r. w Dzienniku Ustaw.