7 lipca 2009 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję (nr DOK-3/2009) stwierdzającą stosowanie przez PKP Cargo S.A. praktyki ograniczającej konkurencję i nałożył na ten podmiot karę pieniężną w wysokości 60 mln zł. Zakwestionowane przez Prezesa UOKiK działanie przewoźnika polega na dyskryminującym traktowaniu kontrahentów i odmowie przyznawania niektórym z nich upustów od Taryfy Towarowej. PKP Cargo przyznało sobie prawo decydowania, który z kontrahentów prowadzi działalność konkurencyjną i takim podmiotom odmawiało przyznania upustów mimo, iż zlecali oni PKP Cargo do przewozu znaczną ilość ładunków. Podstawę działania przewoźnika narodowego stanowiły zapisy Zasad Sprzedaży stosowanych przez PKP Cargo (obecnie Regulaminu Sprzedaży). Praktyka narodowego przewoźnika spowodowała, iż przestało być opłacalne dla firm produkcyjnych zlecanie przewozów innym niż PKP Cargo przewoźnikom, których oferta automatycznie stała się cenowo mniej atrakcyjna.

Za podobną praktykę PKP Cargo zostało już ukarane w 2004 r. Wówczas nałożona na nie przez Prezesa Urzędu kara wynosiła 40 mln zł, a niekorzystne dla zlecających przewóz podmiotów zapisy znajdowały się bezpośrednio w umowach, a nie jak w przypadku aktualnie stosowanej praktyki w ogólnych zasadach sprzedaży. PKP Cargo mimo prowadzonego przez 2,5 roku postępowania antymonopolowego nie wycofało się z kwestionowanych przez Prezesa UOKiK postanowień Regulaminu Sprzedaży, dlatego też Prezes UOKiK w komentowanej decyzji nadał rygor natychmiastowej wykonalności.

Piotr Ładoń, aplikant adwokacki w Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy