Jednostki sektora finansów publicznych miałyby obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu prowadzonego przez ministra finansów lub też oddawania w zarządzanie wolnych środków stanowiących aktywa finansowe Skarbu Państwa. Jak podkreśla resort finansów, obecnie znaczna część takich środków (ok. 45 mld zł na koniec 2009 r. – w całym sektorze finansów publicznych), nie jest wykorzystywana na bieżącą działalność jednostek i lokowana jest przede wszystkim w sektorze bankowym. Z drugiej strony Skarb Państwa w celu finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozyskuje na rynku środki poprzez sprzedaż papierów skarbowych. Znaczna część tych środków pochodzi z sektora bankowego, w tym ze środków lokowanych przez jednostki sektora finansów publicznych w bankach.
Według Ministerstwa Finansów taka sytuacja jest nieefektywna z punktu widzenia zarządzania płynnością Skarbu Państwa i całego sektora finansów publicznych oraz powoduje powstanie niepotrzebnych kosztów w postaci różnicy pomiędzy kosztem zaciąganych przez Skarb Państwa zobowiązań a oprocentowaniem krótkoterminowych lokat jednostek sektora finansów publicznych w bankach.
Dlatego - zdaniem autorów projektu - pieniądze te powinny trafić na konto Ministerstwa Finansów. Przy okazji podkreślają oni, że powierzenie zarządzania płynnością i potrzebami pożyczkowymi jednostek sektora finansów publicznych instytucji odpowiedzialnej za zarządzanie długiem publicznym funkcjonuje w różnym zakresie i formiew niektórych państwach OECD, w tym m.in. w Finlandii i Irlandii.