Jak można przeczytać w opublikowanym w piątek przez MF dokumencie, nowelizacja ma na celu obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi przez zmniejszenie potrzeb pożyczkowych Skarbu Państwa. Zrealizowane ma to być poprzez wykorzystanie aktywów finansowych jednostek sektora finansów publicznych w zarządzaniu płynnością budżetu państwa.
Jednostki sektora finansów publicznych miałyby obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu prowadzonego przez ministra finansów lub też oddawania w zarządzanie wolnych środków stanowiących aktywa finansowe Skarbu Państwa. Jak podkreśla resort finansów, obecnie znaczna część takich środków (ok. 45 mld zł na koniec 2009 r. – w całym sektorze finansów publicznych), nie jest wykorzystywana na bieżącą działalność jednostek i lokowana jest przede wszystkim w sektorze bankowym. Z drugiej strony Skarb Państwa w celu finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozyskuje na rynku środki poprzez sprzedaż papierów skarbowych. Znaczna część tych środków pochodzi z sektora bankowego, w tym ze środków lokowanych przez jednostki sektora finansów publicznych w bankach.
Według Ministerstwa Finansów taka sytuacja jest nieefektywna z punktu
widzenia zarządzania płynnością Skarbu Państwa i całego sektora finansów publicznych oraz powoduje powstanie niepotrzebnych kosztów w postaci różnicy pomiędzy kosztem zaciąganych przez Skarb Państwa zobowiązań a oprocentowaniem krótkoterminowych lokat jednostek sektora finansów publicznych w bankach.
Dlatego - zdaniem autorów projektu - pieniądze te powinny trafić na konto Ministerstwa Finansów. Przy okazji podkreślają oni, że powierzenie zarządzania płynnością i potrzebami pożyczkowymi jednostek sektora finansów publicznych instytucji odpowiedzialnej za zarządzanie długiem publicznym funkcjonuje w różnym zakresie i formie

w niektórych państwach OECD, w tym m.in. w Finlandii i Irlandii.