Uchwałę taką NSA wydał 16 października br. w składzie 7 sędziów. Zgodnie z nią „podstawą wznowienia postępowania,  o której mowa w art. 272 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369), może być orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydane w trybie pytania prejudycjalnego, nawet jeżeli to orzeczenie nie zostało doręczone stronie wnoszącej skargę o wznowienie postępowania.

Jak stanowią przepisy?

Zgodnie z przepisem art. 272 § 3 wskazanej wyżej ustawy można żądać wznowienia postępowania m.in. w przypadku, gdy potrzeba taka wynika z rozstrzygnięcia organu międzynarodowego działającego na podstawie umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską. W przepisie tym wskazano też, że termin do wniesienia skargi o wznowienie postępowania biegnie od dnia doręczenia stronie lub jej pełnomocnikowi rozstrzygnięcia organu międzynarodowego.
Zapis ten literalnie sugeruje, że tylko strona postępowania może skorzystać z orzeczenia międzynarodowego organu. Tymczasem omawiana uchwała NSA daje możliwość skorzystania z takiego rozstrzygnięcia większej grupie podatników.

Co to oznacza dla podatników?
Same korzyści. Uchwała przypomina o prymacie prawa unijnego nad krajowym. Sprawa zakończona prawomocnie przed sądem krajowym może zostać wzruszona w drodze wznowienia postępowania, nawet jeśli zapadło orzeczenie TSUE, które bezpośrednio nie dotyczyło podatnika.
Nie jesteś stroną postępowania przed TSUE, ale możesz na tym skorzystać
Rozstrzygnięcia krajowych sądów muszą być zgodne z prawem Unii Europejskiej. Za tę niezgodność Polska może ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą, dlatego też poniedziałkową uchwałę 7 sędziów NSA należy ocenić pozytywnie. Może dzięki niej będziemy jeszcze lepiej korzystać z dorobku unijnego orzecznictwa.

Autorka: Beata Złotek,  specjalistka podatkowa w zakresie VAT, InventageSp. z o.o.