Rada miejska w Morągu zlikwidowała podejmując uchwałę dwie szkoły podstawowe - w Kalniku i Bogaczewie.
Uchwały były podjęte w 2008 roku i zostały zrealizowane. Rada zdążyła nawet je uchylić z powodu wykonania zadania. Tymczasem wojewoda warmińsko-mazurski kwestionuje prawidłowość ich podjęcia.
Powodem wniosku o uchylenie dwóch uchwał było - zdaniem wojewody - nie uwzględnienie sprzeciwu związków zawodowych, których opinia została zignorowana przez radę miejską.
Sytuacja w tych dwóch wypadkach wyglądała tak, że zawiadomiono związki zawodowe o likwidacji szkół. Związki zawodowe zaopiniowały na piśmie, ale tylko w jednym zdaniu - "negatywnie oceniamy likwidację szkoły", ale żadne argumenty nie padły.
Według przepisów ustawy o związkach zawodowych (art.19 ust.3) należało powiadomić związki o odrzuceniu ich negatywnej opinii. Przepis mówi: "W razie odrzucenia w całości lub w części stanowisk a związku, właściwy organ administracji państwowej lub samorządu terytorialne go informuje o tym związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska."
Jednak rada miasta uchwałę podjęła, ale wcześniej nie zawiadomiła związków  na piśmie o jej treści. Wojewoda uznał, że ta nieprawidłowość jest istotna i zaskarżył uchwały do WSA w Olsztynie.
Sąd I instancji uchylił nadzorcza decyzję wojewody. Wojewoda złożył kasację, twierdząc, że WSA nie wyjaśnił, co to znaczy, że naruszenie było nieistotne. Uchylenie uchwały z 2008 roku rodziłoby - zdaniem wojewody - możliwość dochodzenia odszkodowania na gruncie prawa cywilnego.
Naczelny Sąd Administracyjny 4 marca oddalił kasację. Zasadniczo niezgodna z prawem uchwała jest nieważna. Zdaniem sądu należało w tych dwóch sprawach zastosować przepis mówiący o tym , że w przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności uchwały lub zarządzenia, ograniczając się do wskazania, iż uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa.  (art. 91 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym).   
Zdaniem sądu nie można sformułować zamkniętego katalogu cech niezbędnych do ustalenia nieważności uchwały. Sąd dokonał analizy stanu faktycznego, ale negatywna opinia związków zawodowych nie mogła wpłynąć na zmianę treści uchwały, gdyż związki nie podały konkretnych argumentów z którymi radni mogliby podjąć polemikę. W tej sprawie - zdaniem NSA - nie doszło do pozbawienia związków zawodowych możliwości przedstawienia stanowiska - dodał.

Sygnatura akt I OSK 2938/13, I OSK 2937/13, wyroki z 5 lutego 2014 r.