Szpital Miejski w Rabce Zdroju wystąpił o opinię do Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego o zgodę na korzystanie z nowej sali operacyjnej.  Sala jest przeznaczona głównie do wykonywania zabiegów okulistycznych. I dlatego Inspektor Sanitarny zezwolił szpitalowi na wykorzystanie bloku operacyjnego tylko w zakresie okulistyki. Na tę decyzję dyrekcja szpitala poskarżyła się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.
WSA stwierdził w wyroku z 28 listopada 2012 r., że decyzja zastrzegająca, że sala operacyjna ma być przeznaczona wyłącznie do zabiegów okulistycznych jest nieważna, gdyz nie ma żadnej podstawy prawnej do takiego ograniczenia.
Wojewódzki Inspektor złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, powołują się na ustawę o działalności leczniczej ( art.22 ust.5). Zdaniem Inspektora ten przepis został niewłaściwie zastosowany i wyłożony przez sąd I instancji.
Obecny na rozprawie w NSA przedstawiciel szpitala dowodził, że w 2001 i 2012 roku Inspekcja wydała opinie pozytywne dla tego pomieszczenia. Ponadto niewłaściwe jest powołanie się na ustawę o działalności leczniczej i przepisy wykonawcze, gdyż weszły one w życie po wydaniu spornej decyzji.
Naczelny Sąd Administracyjny utrzymał zaskarżony wyrok w mocy. Po pierwsze skarżący Inspektor popełnił błąd powołując się na dwie przesłanki: błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie przepisu. Te przesłanki nie mogą wystąpić łącznie - podkreśliła sędzia Małgorzata Stahl.
Sędzia dodała też, że Inspektor Sanitarny nie może dowolnie ograniczać zastosowania sali operacyjnej nie podając konkretnych przyczyn swej decyzji. ZOZ publiczny świadczy szeroki zakres usług medycznych zakontraktowanych w NFZ, wiec ograniczenie wykorzystania bloku operacyjnego nie miały uzasadnienia.   

Sygnatura akt II OSK 1210/13, wyrok z 4 listopada 2014 r.