Trzech ojców Mariusz F., Piotr Z. i Roland K. zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kłodzku uchwałę podjętą 22 marca 2012 r. przez Radę Miejską w Dusznikach Zdroju. Dotyczyła ona włączenia do Zespołu Gimnazjalno-Licealnego Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. B.Czecha i H. Marusarzówny i zmiany nazwy Zespołu Gimnazjalno-Licealnego na Miejski Zespół Szkół w Dusznikach Zdroju.  W skład zespołu miały wchodzić cztery szkoły. Jako podstawę prawną powołano art.62 ust.5 w związku z art.62 ust.5c pkt.1 ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty. Przepis ten stanowi, że organ prowadzący może połączyć szkoły w zespoły. Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga jednak pozytywnej opinii kuratora oświaty, ale nie dotyczy to szkół specjalnych, integracyjnych, szkół dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, szkół sportowych, szkół mistrzostwa sportowego itd.

Bez konsultacji ze związkami i kuratorem
Ojcowie zarzucili złamanie powołanego przepisu o systemie oświaty oraz naruszenie zasad stanowienia aktów prawa miejscowego, i wnieśli o stwierdzenie nieważności uchwały. skarżący wskazali, że w procedurze nie uwzględniono negatywnej opinii Dolnośląskiego Kuratora Oświaty. Wprawdzie wymieniony przepis mówi wprost o opinii kuratora w przypadku łączenia szkół typu: podstawowego i gimnazjalnego, ale oczywistym jest, biorąc pod uwagę celowość cytowanej normy, i że odnosi się ona również do planowanych połączeń (włączeń) szkol typu: podstawowego i ponadgimnazjalnego.
Powołując się na przepis art. 62 ust. 5 c ustawy, skarżący stwierdzili, że Liceum Ogólnokształcące wchodzące w skład Zespołu Gimnazjalno-Licealnego w Dusznikach-Zdroju jest szkołą o typie nie wymienionym w art. 62 ust 5c. Wobec powyższego włączenie szkoły podstawowej z oddziałami integracyjnymi do zespołu szkół w którego skład wchodzi liceum ogólnokształcące wymagało zaopiniowania przez kuratora oświaty.
Naruszenie zaś art. 19 ustawy 23 maja 1991r. o związkach zawodowych polega - zdaniem skarżących na braku opinii związków zawodowych w sprawie podjętej uchwały. Ponadto naruszenie prawa polegało na tym, że uchwała podjęta nie była zgodna w pierwotnym projektem uchwały przedstawionej rodzicom.
WSA 18 grudnia 2012 stwierdził nieważność podjętej uchwały. Sąd zgodził się ze skarżącymi, że uchwala podjęta została z istotnym naruszeniem przepisu art.59 ust.1 i ust.2 ustawy o systemie oświaty, skoro z przepisu tego niewątpliwie wynika, że likwidacja szkoły, a w tej sprawie - włączenie do zespołu innej szkoły – możliwe jest pod warunkiem przeprowadzenia ustawowo przewidzianej i bezwzględnie obowiązującej procedury. I tak owa procedura winna była rozpocząć się od podjęcia przez Radę Miejską jako organu właściwego do złożenia wymaganego prawnie oświadczenia woli o "zamiarze włączenia do Zespołu (...) szkoły (...) " – uchwały w sprawie zamiaru włączenia szkoły. Rada ma obowiązek, co najmniej na sześć miesięcy przed terminem owych przekształceń powiadomić o tym zamiarze rodziców uczniów oraz właściwego kuratora oświaty, który w terminie 14 dni od daty doręczenia tego powiadomienia powinien zająć stanowisko w sprawie poprzez pozytywne lub negatywne zaopiniowanie zamiaru likwidacji czy włączenia szkoły. WSA swym wyrokiem spowodował, że uchwała utraciła moc.

Skarga Rady Miejskiej oddalona
Z wyrokiem tym nie zgodziła się Rada Miejska i złożyła skargę kasacyjną. W skardze Rada stwierdziła m.in., że trzej skarżący nie mają interesu prawnego do występowania w tej sprawie. Sam fakt. Że ich dzieci uczęszczają do łączonych szkół nie jest interesem prawnym
NSA 18 lipca br. oddalił skargę kasacyjną Rady Miejskiej. W ocenie sędziego Wojciecha Mazura część zarzutów skargi było zasadnych, ale błędy nie miały wpływu na treść wyroku WSA. Do tych błędów sądu I instancji należy bardzo krótkie uzasadnienie dotyczące interesu prawnego skarżących ojców. Niemniej, gdy łączy się szkoły tego typu rodzice mają interes, aby uchwała Rady była zgodna z prawem.
Jednak najistotniejszym naruszeniem procedury przy podejmowaniu uchwały przez Rade Miejską było nie uwzględnienie opinii kuratora. I z tego tylko powodu powinna być ona uchylona.
- Sam fakt łączenia szkoły mistrzostwa sportowego ze szkołą integracyjną wydaje się kuriozalny – stwierdził sędzia Mazur. Trzeba zachować pewien umiar – dodał.

Sygnatura akt I OSK 633/13, wyrok z 18 lipca 2013 r.