Stowarzyszenie "Obywatel na straży" złożyło wniosek do Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie o udostępnienie informacji publicznej tj. o udzielenie odpowiedzi na pytanie ile zezwoleń upoważniających do wjazdu do strefy B i nie zwalniających z opłat za parkowanie wydano w 2012 r. Strefa B obejmuje ścisłe centrum miasta, można do niej wjeżdżać do godziny 10. Pozwolenia na wjazd i parkowanie dotyczą mieszkańców i pojazdy uprzywilejowane. Zdaniem Stowarzyszenia pozwolenia wydawane są masowo i po znajomości.
Trzeba dane przekazać
I pewnie dlatego dyrektor ZIKiT poinformował, że nie prowadzi archiwum w tej sprawie. Stowarzyszenie wezwało dyrektora do usunięcia naruszenia prawa i udzielenia odpowiedzi na wniosek z dnia 21 stycznia 2013 r. Stowarzyszenie wniosło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na bezczynność Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Zarzucono mu naruszenie art. 2 ust. 1 w związku z art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Skarżący zwrócił uwagę, że z pisma dyrektora wynika, że zezwolenie na wjazd do strefy "B" wydawane jest na wniosek. A wnioski składane przez podmioty ubiegające się o przyznanie zezwolenia na wjazd do strefy "B" ewidencjonowane są poprzez nadanie numeru sprawy na dzienniku podawczym ZIKiT oraz wprowadzenie jej do systemu elektronicznej ewidencji pism, jednostka ewidencjonuje wpływające wnioski, zaś weryfikacja faktu przyznania zezwolenia poszczególnym podmiotom odbywa się poprzez sprawdzenie konkretnego numeru sprawy. Odbiór zezwoleń przez podmioty uprawnione kwitowany jest podpisem na uprzednio złożonym wniosku. Te stwierdzenia bezsprzecznie dowodzą, że organ posiada żądaną informację. Dodatkowo przedstawiciel Stowarzyszenia oświadczył, że organ notorycznie lekceważy obowiązek udostępniania informacji publicznej, o czym mogą świadczyć wyroki wydane przez WSA w Krakowie (np. II SAB/Kr 48/12, II SAB/Kr 50/12, II SAB/Kr 131/11).
Wyjaśnić powody opóźnienia
Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 5 września 2013 r. przyznał rację Stowarzyszeniu. Nakazał dyrektorowi udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. A jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie dyrektor ZIKiT musi powiadomić o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację. Nie dłuższym jednak niż dwa miesiące od dnia złożenia wniosku. Od tego orzeczenia Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu złożył skargę kasacyjną do NSA.
Dokumentacja musi być w Zarządzie
W wyroku z 23 czerwca Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę dyrektora jako bezzasadną. Zdaniem sądu problem główny tej sprawy sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy jeśli organ nie posiada dokumentacji, to zwolniony jest z udzielania informacji publicznej. Na to pytanie NSA odpowiedział negatywnie. Organ, do którego złożono wniosek nie musi być dysponentem danych, ale na nim ciąży obowiązek udzielenia informacji. Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu powinien posiadać informacje dotyczące pozwoleń wydanych w strefie płatnego parkowania. Z regulaminu organizacyjnego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, statutu oraz ustawy wynika, że arciwizacja danych należy do kompetencji dyrektora. Do zadań Biura Strefy Płatnego Parkowania należy między innymi rozpatrywanie wniosków o wydanie abonamentów postojowych oraz ich wydawanie zgodnie z przepisami prawa miejscowego, przechowywanie dokumentacji strefy płatnego parkowania, w tym przesłane przez operatora druki ścisłego zarachowania, wydanych abonamentów czy dokumenty dotyczące nie wpłaconych opłat. Tak więc Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu jako organ reprezentujący tę jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego powinien posiadać informację publiczną żądaną przez skarżące stowarzyszenie - stwierdził NSA.
Wyrok jest prawomocny.
Sygnatura akt I OSK 2806/13, I OSK 3034/13, wyroki NSA z 23 czerwca 2014