W lipcu 2012 r. Polski Związek Motorowy sp. z o. o. zwrócił się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. ze skargą na czynność Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Oddział, który zmienił organizację ruchu na drodze do byłego przejścia granicznego w Świecku.

Zmiana znaków drogowych

Obecnie przejście jest zamknięte w wyniku przystąpienia Polski do Układu Schengen w 2007 r.. Granica między Polską a Niemcami jest granicą wewnętrzną UE i nie odbywa się tam już żadna kontrola.
Zmiana polegała na umieszczeniu znaku "zakaz wjazdu" z tabliczką "nie dotyczy służb mundurowych i ratunkowych ", wydłużeniu barierek ochronnych co utrudniło wjazd, likwidację znaku drogowego "stop" i umieszczenie w jego miejsce znaku drogowego , "ustąp pierwszeństwa przejazdu", a także "nakaz jazdy prosto" pomimo braku kompetencji do zarządzania ruchem na tym terenie oraz nie mając do tego zgody starosty.

Oddalenie skargi PZM
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę. Stwierdził, że istota sporu sprowadza się do odpowiedzi napytanie, czy droga publiczna prowadząca do zamkniętego przejścia granicznego z Niemcami należy do kategorii dróg krajowych, czy wewnętrznych. WSA stwierdził, że sporna droga w Świecku jest drogą krajową A-2, która łączy dwie autostrady po stronie polskiej i niemieckiej. W rozpoznawanej sprawie zmiany organizacji ruchu dokonał GDDKiA, który zarządza ruchem na drogach krajowych. Skarżący w dacie dokonania zmiany organizacji ruchu był najemcą budynku położonego na terenie byłego przejścia granicznego, w którym znajdował się kantor wymiany walut. Zatem dokonana zmiana ograniczyła korzystanie z tego obiektu.
Sąd podkreślił, że zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 sierpnia 2008 r. w sprawie sposobu ustalania zasięgu terytorialnego przejść granicznych, zasięg terytorialny drogowego przejścia granicznego obejmuje rejony przygraniczne, na których odcinki drogowe przecinają granicę państwową, gdzie dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i pojazdów drogowych. Zatem drogą krajową, a więc i drogą publiczną, jest również odcinek tej drogi przecinający granicę państwową znajdujący się w zasięgu terytorialnym drogowego przejścia granicznego. Przepisy nie przewidują zatem wyłączenia tego odcinka drogi z kategorii dróg publicznych.

NSA oddala skargę
Skargę kasacyjną złożył PZM. Zarzucił wyrokowi I instancji naruszenie art.5 ustawy o drogach publicznych.
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę. Sędzia Maria Wiśniewska powiedziała, ze wskutek przystąpienia Polski w 2007 r. do układu z Schengen, Polska przyjęła zasady Rozporządzenia (WE) Nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice. Oznacza to zatem, że obecnie w odniesieniu do granicy polsko-niemieckiej nie można używać pojęcia "przejście graniczne", gdyż jest to granica wewnętrzna państw członkowskich, które przystąpiły do układu z Schengen.
Przechodząc na grunt przepisów krajowych należy wskazać, że zgodnie z art. 5 u.d.p, drogami krajowymi są m.in autostrady, drogi międzynarodowe i drogi dojazdowe do ogólnodostępnych przejść granicznych obsługujących ruch osobowy i towarowy. Na granicy polsko – niemieckiej, jak słusznie wskazał GDDKiA łączą się: polska droga krajowa nr A-2, która ma status autostrady i niemiecka autostrada E-30, należące do trasy europejskiej wschód-zachód. Łączy ona w Europie Irlandię z Moskwą przez Berlin. Zatem droga prowadząca przez granicę polsko-niemiecką jest drogą krajową łączącą się, na linii granicznej, z niemiecką autostradą.

Sygnatura akt I OSK 1835/13, wyrok z 17 marca 2015 r.

ID produktu: 40440116 Rok wydania: 2010
Autor:
Tytuł: Ustawa o drogach publicznych Komentarz