Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej, wdrożenie zaproponowanych przez komisję „Przyjazne Państwo” zmian może ograniczyć ryzyko utraty płynności finansowej przez przedsiębiorstwa (szczególnie istotne w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw) oraz niebezpieczeństwo powstawania zatorów płatniczych co powinno pozytywnie wpłynąć na pewność i bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.
Celem nowelizacji jest urealnienie ochrony wierzycieli, którzy uzyskali zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej, akredytywy bankowej lub poręczenia banku poprzez skrócenie czasu oczekiwania na zapłatę i zmniejszenie kosztów uprawnionego dochodzenia zapłaty.
W obowiązującym stanie prawnym Kodeks postępowania cywilnego określa trzy rodzaje nakazów zapłaty (kolejność od najsilniejszego do najsłabszego odnośnie ochrony interesów wierzyciela):
- nakazy zapłaty w postępowaniu nakazowym z weksla, czeku, rewersu lub warrantu,
- pozostałe nakazy zapłaty w postępowaniu nakazowym,
- nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym.
Wierzyciel, który uzyskał gwarancję bankową lub ubezpieczeniową, akredytywę bankową lub poręczenie banku może wykorzystać tylko postępowanie upominawcze, co może się wiązać z koniecznością przebycia całej drogi postępowania cywilnego w celu zaspokojenia swoich roszczeń.