Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z 11.03.2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 401, ze zm.) każde dostarczenie produktów rolnych należących do sektorów objętych unijną organizacją rynków produktów rolnych co do zasady wymaga pisemnej umowy spełniającej warunki przewidziane w ustawodawstwie unijnym. Autorzy opublikowanego właśnie projektu nowelizacji tej ustawy wskazują, że obowiązek ten powinien znaleźć zastosowanie jedynie w sektorach rolnych mających istotne znaczenie dla Polski – nie ma uzasadnienia stosowanie go w zakresie produktów rolnych nie produkowanych w Polsce (np. ryż czy oliwki), produktów o mniejszym znaczeniu rynkowym (np. jedwabniki) czy produktów będących przedmiotem powszechnego obrotu (np. susz paszowy). Zaproponowano wobec tego, by w nowej treści przepisu wskazane zostały – poprzez odesłanie do przepisów unijnych - te sektory, z jakimi ma się wiązać obowiązek sporządzenia umów w odpowiedniej formie. Aby zachować spójność przepisów z regulacją Kodeksu cywilnego oprócz formy pisemnej, będzie możliwe zastosowanie w tym przypadku również formy elektronicznej, jak i dokumentowej.

Z zakresu obowiązku sporządzania umów w odpowiedniej formie jest obecnie wyłączona sprzedaż bezpośrednia. W celu doprecyzowania tego wyłączenia przedmiotowego w projekcie uściślono, że wyłączone z tego obowiązku będą dostawy bezpośrednie i rolniczy handel detaliczny, zdefiniowane w ustawie z 25.08.2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2017 r. poz. 149 ze zm.), a ponadto sprzedaż bezpośrednia w rozumieniu przepisów ustawy z 16.12.2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. z 2017 r. poz. 242 ze zm.).

Obowiązkiem sporządzania umów nie będą objęte transakcje dokonywane między rolnikiem a grupą producentów rolnych czy organizacją producentów, jeżeli rolnik jest członkiem takiej organizacji.

W zakresie kar pieniężnych projekt zakłada zróżnicowanie ich wysokości w zależności od tego, czy nie zawarto umowy bądź zawarto ją bez zachowania odpowiedniej formy lub też umowę co prawda zawarto, lecz jej treść nie odpowiada wymogom przewidzianym w przepisach unijnych.

Projekt nowelizacji zawiera ponadto przepisy, na podstawie których będzie wdrażany począwszy od roku szkolnego 2017/2018 nowy program dostarczania warzyw, owoców oraz mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych – tzw. program dla szkół. Ma on zastąpić dotychczas realizowane programy „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”. W związku z likwidacją Agencji Rynku Rolnego z dniem 1 września 2017 r. zadania agencji płatniczej w tym zakresie ma pełnić Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Nowe przepisy mają obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia nowelizacji. Projekt ustawy jest obecnie przedmiotem uzgodnień i konsultacji społecznych.

Źródło: www.rcl.gov.pl,