Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", wniosek dotyczy zmian, które na podstawie ustawy o zmianie prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi weszły w życie 15 sierpnia 2015 r. Ich celem – zgodnie z uzasadnieniem projektu – było usprawnienie, uproszczenie i zapewnienie szybkości postępowania przed sądem zarówno w pierwszej, jak i w drugiej instancji. Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
● zwiększenie zakresu orzekania reformatoryjnego przez Naczelny Sąd Administracyjny – w razie uwzględnienia skargi kasacyjnej, uchylając zaskarżone orzeczenie, rozpoznaje on skargę merytorycznie, jeżeli uzna, że istota sprawy jest dostatecznie wyjaśniona (art. 188 p.p.s.a.),
● przyznanie sądom administracyjnym uprawnienia do merytorycznego orzekania w przypadku kontroli decyzji i postanowień poprzez możliwość zobowiązania organu do wydania decyzji lub postanowienia o wskazanej treści, w określonym przez WSA terminie (art. 145a p.p.s.a.),
● wprowadzenie możliwości umarzania przez sądy postępowania administracyjnego, w ramach którego został wydany zaskarżony akt (art. 145 par. 3 p.p.s.a.).
Właśnie te uprawnienia zostały zakwestionowane w poselskim wniosku do Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt K 22/15).
Czytaj: Zmiany w postępowaniu przed sądami administracyjnymi już obowiązują>>>
– Zaskarżone przepisy w istocie w pewnym zakresie poszerzają kompetencje władzy sądowniczej. Dostrzegalne jest to zwłaszcza poprzez możliwość przekazania kompetencji oraz uprawnień przynależnych dotychczas wyłącznie organom administracji publicznej wprost przedstawicielom władzy sądowniczej – przyznaje dr Bartłomiej Opaliński, radca prawny, wykładowca Uczelni Łazarskiego. W ocenie parlamentarzystów taka zmiana nie powinna jednak mieć miejsca. Więcej>>>
Dowiedz się więcej z książki | |
Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi
|