MSWiA twierdzi, że w trakcie przetargu oferenci złożyli odwołania, które zgodnie z prawem były rozpatrywane przez Krajową Izbę Odwoławczą, co w konsekwencji wpłynęło na przedłużenie postępowania. Wybór producenta blankietów odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dbając o środki budżetowe chce wybrać jak najlepszą ofertę pod względem jakości i ceny.
MSWiA uwzględniło również doświadczenia z wdrożenia nowego dokumentu w Niemczech. W tym kraju przygotowania do wprowadzenia elektronicznego dowodu rozpoczęto w 2004 roku, a w listopadzie 2010 roku zaczął obowiązywać nowy dokument. - Bazując na niemieckich doświadczeniach z wdrażania elektronicznego dowodu chcemy uniknąć powielenia błędów i usterek technicznych - pisze MSWiA w specjalnym oświadczeniu.
Resort potwierdza też, że rząd zabezpieczył środki finansowe na wprowadzenie nowych dowodów osobistych. Koszt całego przedsięwzięcia wynosi 370 mln zł. Unia Europejska gwarantuje dofinansowanie w wysokości 85 procent.
Według MSWiA wszystkie pozostałe działania zmierzające do wprowadzenia nowego dowodu przebiegają zgodnie z założonym wcześniej harmonogramem. Gminy zostały wyposażone w komputery wraz z czytnikami kart. Koszt dostarczenia sprzętu został w całości sfinansowany przez ministerstwo. Ponadto na początku lutego br. rozpoczął się cykl szkoleń wojewódzkich dla pracowników urzędów z zakresu wdrożenia nowego dokumentu. Pracownicy wszystkich gmin zostali przeszkoleni.
Termin wejścia w życie nowych dowodów osobistych określony został w ustawie o dowodach osobistych z 6 sierpnia 2010 roku. W tej chwili w MSWiA trwają prace nad nowelizacją tej ustawy. Zakłada ona wejście w życie nowych dowodów od 1 stycznia 2013 roku. Zakładany termin uwzględnia czas potrzebny na notyfikację rozporządzeń wykonawczych do znowelizowanej ustawy o dowodach osobistych oraz czas potrzebny na uzyskanie certyfikatów bezpieczeństwa.