Zwycięskie projekty, laureatów oraz ich działalność zaprezentowano podczas Gali III Konkursu Grantowego Funduszu Społecznego Notariatu, która odbyła się w czwartek, 24 października w Pałacu Prymasowskim. W tegorocznej edycji FSN wzięło udział ponad ćwierć tysiąca organizacji pozarządowych. Spośród nadesłanych do Funduszu wniosków projektowych, cztery najciekawsze wybrała Kapituła Funduszu złożona z publicznych autorytetów pod przewodnictwem siostry Małgorzaty Chmielewskiej.


„Powstały staraniem samorządu notarialnego Fundusz Społeczny Notariatu wspomagający projekty na rzecz dzieci i młodzieży jest inicjatywą ze wszech miar godną wparcia i propagowania. Jest świadectwem wrażliwości społecznej polskich notariuszy – powiedziała siostra Małgorzata Chmielewska, przełożona fundacji „Domy Wspólnoty Chleb Życia”, a jednocześnie przewodnicząca Kapituły Funduszu. – Zarówno liczba, jak i różnorodność nadesłanych na konkursu projektów dobitnie świadczy o ogromnym zapotrzebowaniu na tego typu pomoc.”
„Zakończenie trzeciej edycji Konkursu Grantowego Funduszu Społecznego Notariatu to okazja zarówno do radości, jak i chwili zadumy. Z jednej strony cieszy zaangażowanie środowiska notarialnego w pomoc dla osób najsłabszych i najbardziej potrzebujących – dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym z racji chorób, pochodzenia czy środowiska w jakim przyszło im wzrastać. Z drugiej, nieoparcie nasuwa się refleksja natury etycznej, o zobowiązaniach, jakie wobec osób gorzej radzących sobie z otaczającą rzeczywistością mają przedstawiciele zawodów cieszących się prestiżem i zaufaniem społeczeństwa. W naszym rozumieniu, należy podejmować wszelkie możliwe działania, które mogą pomóc w wyrównywaniu szans dzieci i młodzieży w dostępie do godnego życia i edukacji  – powiedział Tomasz Janik, Prezes Krajowej Rady Notarialnej.
 W tym roku granty powędrowały do:
- Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Krakowie na realizację projektu „Ja też potrafię”. Nagrodzona inicjatywa obejmuje zajęcia uspołeczniające dla osób z autyzmem oraz Zespołem Aspergera, które zostaną przeprowadzone w miejscach użyteczności publicznej (muzea, teatr, kino, ścianka wspinaczkowa itp.). Ważnym elementem projektu będą ćwiczenia zmierzające  do eliminacji zachowań trudnych, nabywania umiejętności budowania relacji i adekwatnego zachowania oraz zwiększenia samodzielności w miejscach publicznych. Wycieczki pozwolą ocenić efekty pracy warsztatowej i rozwijać umiejętności społeczne w sytuacjach rzeczywistych.
Z kolei, pilotażowy warsztat pt.: „Mój Świat” ma przybliżyć świat autyzmu zdrowym dzieciom - kolegom z klasy, szkoły. Pokazać, z jakimi problemami borykają się osoby z autyzmem, wyjaśnić dlaczego tak dziwnie się zachowują. Celem  warsztatu, który poprowadzi osoba z autyzmem jest odwrócenie ról społecznych - stworzenie sytuacji, w której zdrowe dzieci nauczą się czegoś od swojego niepełnosprawnego kolegi.
Beneficjentami projektu „Ja też potrafię” będzie 25 osób z autyzmem lub Zespołem Aspergera, rodziny osób z autyzmem oraz nauczyciele i około 200 uczniów integracyjnych szkół podstawowych, do których uczęszczają podopieczni fundacji.
- Stowarzyszenia na Rzecz Integracji Społeczeństwa Wielokulturowego Nomada na realizację projektu  „Przyjazne przestrzenie miasta - przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci rumuńskich Romów mieszkających we Wrocławiu"
Celem działania jest przeciwdziałanie patologii żebractwa, skrajnego ubóstwa oraz wykluczenia społecznego dzieci ze społeczności Romów rumuńskich mieszkających we Wrocławiu poprzez wsparcie procesu integracji ze społeczeństwem polskim.
Inicjatywa „Przyjazne przestrzenie miasta” jest  dopełnieniem zajęć edukacyjnych dla dzieci romskich prowadzonych przez stowarzyszenie Nomada od marca 2012 r. Projekt będzie realizowany poprzez cykl wycieczek po Wrocławiu. Dzieci odwiedzą miejsca kultury i sztuki (muzea, galeria, biblioteka, teatr), tereny zielone i placówki ekologiczne (Centrum Zielonych Technologii) oraz miejsca rekreacji i lokale gastronomiczne. Są to miejsca do których dzieci z grupy docelowej nie mają dostępu i nie znają reguł ich funkcjonowania. Działania zostały zaplanowane tak, aby oprócz nauki języka polskiego, dzieci rozwijały nowe umiejętności i kompetencje społeczne oraz poszerzały wiedzę o otaczającej rzeczywistości. Elementem działań będzie stworzenie obrazkowego słowniczka polsko-romskiego, który uporządkuje zdobytą wiedzę  i wprowadzi element kultywowania własnego języka. Zaplanowany jest też wyjazd do Muzeum Etnograficznego w Tarnowie poświęconego historii i kulturze romskiej. Zajęcia będą się odbywały w dialekcie romani, którym posługują się dzieci.
Beneficjentami projektu jest grupa 25 romskich dzieci.
Nagrodzeni laureaci

- Fundacji „Słonie na balkonie” z siedzibą w Łodzi na realizację projektu  „Prawo do pomocy - terapia zajęciowa dla dzieci z zamkniętego oddziału psychiatrycznego”
Ideą nagrodzonego projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu grupy najmłodszych pacjentów oddziału psychiatrycznego poprzez przeprowadzenie dla nich cyklu zajęć terapeutycznych. Projekt łączy działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i nastolatków z zaburzeniami psychicznymi oraz działania służące kształtowaniu i rozwijaniu cech, które umożliwią im lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie. Projekt nie tylko wspiera proces terapeutyczny, ale przede wszystkim przygotowuje małych pacjentów na powrót ze szpitala i prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie.
Działania będą realizowane na terenie Oddziału Psychiatrii Dziecięcej Szpitala im. dr J. Babińskiego w Łodzi. Beneficjenci to najmłodsi pacjenci oddziału – grupa ok. 60 dzieci w wieku 3 - 13 lat. Są to dzieci cierpiące na zaburzenia po stresie traumatycznym (świadkowie i ofiary przemocy, ofiary wykorzystania seksualnego), różne formy psychoz, stany depresyjne, stany lękowe, skłonności do destrukcji i autodestrukcji, zaburzenia odżywiania oraz dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Downa.
Zajęcia grupy terapeutycznej będą realizowane w 3 blokach tematycznych: plastycznym, teatralnym i bajkoterapii. Dzieci będą miały okazję do zdobycia nowych umiejętności, odkrywania i rozwoju zainteresowań, wzmocnienia pewności siebie i poprawy samooceny. Warsztaty umożliwią przekazywanie pozytywnych wzorców zachowań, których dzieci nie otrzymują od dorosłych osób w swoim otoczeniu. Udział w nich zmniejszy ryzyko zażywania narkotyków i alkoholu po powrocie do domu. Kolejny planowany blok spotkań  to zajęcia z radzenia sobie z emocjami bez użycia agresji. Jest to zagadnienie tym bardziej istotne, że poziom agresji wśród hospitalizowanych dzieci wciąż rośnie.
- Domu Zakonnego Zgromadzenia św. Michała Archanioła w Stalowej Woli na realizację projektu  „Odkryj Siebie”
Celem inicjatywy jest zwalczanie wykluczenia społecznego młodzieży poprzez stworzenie jej możliwości rozwoju umiejętności interpersonalnych, rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie  aktywności fizycznej. Planowane działania skierowane są do młodych osób w trudnej sytuacji socjalno-bytowej, zagrożonych wykluczeniem społecznym, a nierzadko pochodzących z rodzin niepełnych lub rodzin z problemem alkoholowym. Uczestnicy projektu to osoby uczęszczające na zajęcia do Klubu Młodzieżowego „Michał”.  „Odkryj Siebie” stanowi odpowiedź na ich potrzeby - potrzeby młodzieży mającej ambicje i chcącej się rozwijać. W projekcie weźmie udział 94 beneficjentów.
W ramach inicjatywy zrealizowane zostaną: wyjazdowe warsztaty interpersonalne, kurs udzielania pierwszej pomocy, prowadzenie grup rozwojowych oraz sekcji sportowych (sekcja pływacka, wspinaczkowa i tenisa ziemnego). Tworzenie stałych grup rozwojowych ma na celu stworzenie młodzieży bezpiecznej przestrzeni do dzielenia się emocjami, przeżyciami i doświadczeniami oraz konstruktywnego odreagowywania napięć emocjonalnych.

Historia Funduszu

Fundusz Społeczny Notariatu został utworzony w 2010 r., staraniem Krajowej Rady Notarialnej oraz poszczególnych Izb Notarialnych. Od 2011 r. wspiera w systemie grantów najbardziej ciekawe i wartościowe inicjatywy społeczne prowadzone przez organizacje pozarządowe w Polsce. Dotychczas, w pierwszej i drugiej edycji konkursu, Fundusz Społecznych Notariatu wyróżnił dziesięć programów walczących z wykluczeniem społecznym dzieci i młodzieży.