Przygotowanie analiz mające na celu oszacowanie wartości spółki stanowi istotny element procesu prywatyzacji, który jednakże generuje znaczące koszty prywatyzacji i wpływa na czas postępowania prywatyzacyjnego. Dlatego nowelizacja przewiduje odejście od minimalnych elementów składowych analizy prawnej, na rzecz przyznania podmiotowi zamawiającemu analizy możliwości każdorazowego określenia ich przedmiotu. Szczegółowość analizy ma być uzależniona od istotności informacji dla oszacowania wartości spółki, specyfiki spółki oraz poziomu zaangażowania kapitałowego Skarbu Państwa.

Poszerzeniu ulega katalog okoliczności, w związku z którymi będzie można odstąpić od ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki oraz od oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki. Będzie to możliwe również w sytuacji, gdy akcje będą zbywane w trybie przetargu publicznego, aukcji ogłoszonej publicznie albo w trybie innym niż określony w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), za zgodą Rady Ministrów wyrażoną na podstawie art. 33 ust. 3 tej ustawy, o ile w każdym z tych trybów są spełnione łącznie następujące warunki:

a) tryb zbywania akcji ma charakter nieograniczony, niedyskryminujący, przejrzysty i otwarty dla wszystkich,

b) w umowie prywatyzacyjnej nie występują żadne warunki pozacenowe, które mogą prowadzić do obniżenia ceny sprzedaży akcji,

c) zbycie akcji ma nastąpić na rzecz oferenta, który zaproponował najwyższą cenę nabycia akcji,

d) oferentom zapewnia się wystarczającą ilość czasu i informacji do przeprowadzenia własnego oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki, której nabyciem akcji są zainteresowani.

Niższe koszty prywatyzacji spółek handlowych, w których akcje stanowią własność Skarbu Państwa
 
Obniżenie kosztów prywatyzacji ponoszonych przez Skarb Państwa oraz przyspieszenie procesu prywatyzacji, to główne cele stawiane przed rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 kwietnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 68, poz. 439), które wchodzi w życie z dniem 12 maja 2010 r.

Przygotowanie analiz mające na celu oszacowanie wartości spółki stanowi istotny element procesu prywatyzacji, który jednakże generuje znaczące koszty prywatyzacji i wpływa na czas postępowania prywatyzacyjnego. Dlatego nowelizacja przewiduje odejście od minimalnych elementów składowych analizy prawnej, na rzecz przyznania podmiotowi zamawiającemu analizy możliwości każdorazowego określenia ich przedmiotu. Szczegółowość analizy ma być uzależniona od istotności informacji dla oszacowania wartości spółki, specyfiki spółki oraz poziomu zaangażowania kapitałowego Skarbu Państwa.

Poszerzeniu ulega katalog okoliczności, w związku z którymi będzie można odstąpić od ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki oraz od oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki. Będzie to możliwe również w sytuacji, gdy akcje będą zbywane w trybie przetargu publicznego, aukcji ogłoszonej publicznie albo w trybie innym niż określony w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), za zgodą Rady Ministrów wyrażoną na podstawie art. 33 ust. 3 tej ustawy, o ile w każdym z tych trybów są spełnione łącznie następujące warunki:

a) tryb zbywania akcji ma charakter nieograniczony, niedyskryminujący, przejrzysty i otwarty dla wszystkich,

b) w umowie prywatyzacyjnej nie występują żadne warunki pozacenowe, które mogą prowadzić do obniżenia ceny sprzedaży akcji,

c) zbycie akcji ma nastąpić na rzecz oferenta, który zaproponował najwyższą cenę nabycia akcji,

d) oferentom zapewnia się wystarczającą ilość czasu i informacji do przeprowadzenia własnego oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki, której nabyciem akcji są zainteresowani.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 kwietnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 68, poz. 439), weszło w życie z dniem 12 maja 2010 r.