Proponowane nowe brzmienie art. 157 § 1 i § 11 k.p.c. zakłada współistnienie tradycyjnego protokołu sporządzanego przez protokolanta pod kierunkiem przewodniczącego oraz elektronicznego protokołu. Jednak protokół pisemny będzie sporządzany na dotychczasowych zasadach tylko w przypadku, gdy ze względów technicznych utrwalenie przebiegu posiedzenia za pomocą protokołu elektronicznego nie będzie możliwe. Protokół elektroniczny oraz protokół sporządzany na dotychczasowych zasadach będą sobie równoważne pod względem skutków prawnych.
Protokół elektroniczny sporządzany będzie przez protokolanta za pomocą urządzeń i środków technicznych rejestrujących dźwięk albo obraz i dźwięk. Zgodnie z dyspozycją art. 9 k.p.c. strony i uczestnicy postępowania mają mieć prawo do zapoznania się z aktami sprawy (tzw. dostęp do akt sprawy). Dyspozycja ta obejmuje również dostęp do elektronicznego protokołu. Prawo do dostępu do akt sprawy, polegające na możności wglądu do tych akt, regulują § 91 – § 98 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. Nr 38, poz. 249). Protokół elektroniczny, pomimo tego że będzie przechowywany na właściwym serwerze, będzie stanowił immanentną część akt sądowych (rozumianych funkcjonalnie). Strony i uczestnicy postępowania mają również prawo do otrzymywania odpisów, kopii i wyciągów z akt sprawy. W przypadku protokołu elektronicznego nie można jednakże mówić o jego kopii lub odpisie w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. W świecie elektronicznym nie istnieje pojęcie oryginału i jego kopii. Można ewentualnie wskazać na „pierwszy zapis czynności”. Mimo zwielokrotnienia protokołu elektronicznego, każdy jego egzemplarz traktować należy na równi z oryginałem ze wszystkimi tego konsekwencjami na gruncie procedury cywilnej. Stąd szczegółowego uregulowania wymagają czynności udostępniania takiego zapisu. Regulacja taka zostanie dokonana przez zmianę rozporządzenia – Regulamin urzędowania sądów powszechnych.