Konkurs organizowany jest już po raz trzeci przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Centrum im. Adama Smitha oraz Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich. Jego celem jest uhonorowanie najlepszych artykułów prasowych oraz audycji radiowych i telewizyjnych poświęconych ochronie konkurencji i konsumentów. Wyboru zwycięskich prac dokonała Kapituła konkursu - pod przewodnictwem Prezesa UOKiK Marka Niechciała, w skład której weszły osoby wyróżniające się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie prawa i ekonomii. Nagrody przyznano w dwóch kategoriach: ochrona konsumentów i ochrona konkurencji.

Dokonując wyboru jury brało pod uwagę poziom merytoryczny i warsztatowy prac, ich nowatorski charakter oraz znaczenie dla opinii publicznej. W kategorii ochrona konkurencji najwięcej głosów uzyskał artykuł Jana Dziadula "Listonosz donosi", opublikowany w tygodniku "Polityka" w lipcu 2007 roku. Do nagrody nominowany był także artykuł Piotra Miączyńskiego i Zbigniewa Domaszewicza "Lekoman Polski", opublikowany w "Gazecie Wyborczej", oraz tekst Michała Kosiarskiego "Samorządom nie wolno blokować konkurencji", z "Rzeczpospolitej".

Za najlepszy w 2007 roku artykuł poświęcony ochronie konsumentów uznano "Blagę na blogu" Piotra Stasiaka, opublikowany w "Polityce" w czerwcu 2007 roku. Wśród nominowanych znaleźli się także: Łukasz Spisak za reportaż "Żywa kropla krwi", wyemitowany w "TVN Uwaga", oraz Patrycja Wacławska z "Dziennika Łódzkiego" za artykuł "Z pamiętnika klientki dobrej firmy pożyczkowej".

Laureaci otrzymali nagrody pieniężne w wysokości 10 tys. złotych brutto oraz dyplomy z rysunkami Andrzeja Mleczki. Kapituła konkursu postanowiła także uhonorować nagrodą specjalną redakcję magazynu "TVN Uwaga". Nominowany był również Konrad Niklewicz z "Gazety Wyborczej".

Eliminowanie nieuczciwych praktyk z rynku jest skuteczniejsze dzięki wsparciu mediów. Wiele interwencji dziennikarskich pomogło konsumentom w sporze z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Sygnalizowanie nieuczciwych działań przedsiębiorców w środkach masowego przekazu często skłania ich do zmiany praktyki. Media pełnią także istotną rolę w edukacji wszystkich uczestników rynku. Dlatego współpraca z dziennikarzami stanowi tak ważny element polityki UOKiK. Jej efektem było m.in. ponad 12 tys. artykułów prasowych i publikacji internetowych oraz blisko 800 materiałów radiowo-telewizyjnych dotyczących decyzji wydanych przez Prezesa Urzędu oraz innych działań podejmowanych przez UOKiK.

W poprzednich latach laureatami nagród "Libertas et Auxilium" zostali: Paweł Wrabec, Robert Stanilewicz, Pamela Bem, Anna Kopras-Fijołek, Adam Grzeszak, Honorata Dawidowicz, Maciej Wójcik, Patrycja Wacławska oraz Ewa Usowicz.

libertas (łac.) - "swoboda, wolność"; auxilium (łac.) - "pomoc, wsparcie, współdziałanie"
Źródło: Jerzy Pieńkos, "Słownik łacińsko-polski". Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1993

Oficjalne źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów