Spełnienie warunków bezpieczeństwa i higieny lokalu, w którym prowadzony będzie żłobek lub klub dziecięcy, gwarantuje opinia komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej oraz państwowego inspektora sanitarnego.

Zgodnie z rozporządzeniem, lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, oraz jego wyposażenie mają spełniać następujące warunki:

1. powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2; w przypadku liczby dzieci większej niż 5, powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko, z tym że:

a) powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2, jeżeli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie,

b) powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2, jeżeli czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie.

2. wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m;

3. jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, pomieszczenia są utrzymywane w odpowiednim stanie oraz są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje;

4. w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych:

a) podłoga i ściany są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach,

b) ściany do wysokości co najmniej 2 m są pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych.

5. pościel i leżaki są wyraźnie oznakowane, przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane, tak aby zapobiec przenoszeniu się zakażeń;

6. w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;

7. w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20° C;

8. jest zapewniony dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci, z tym że w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody;

9. jest zapewnione stanowisko do przewijania dzieci;

10. jest zapewnione miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci;

11. jest zapewnione miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej;

12. meble są dostosowane do wymagań ergonomii;

13. wyposażenie posiada atesty lub certyfikaty;

14. zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE;

15. jest zapewniona możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien;

16. w pomieszczeniach jest zapewnione oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą;

17. apteczki w lokalu są wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235).

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad