Zdaniem Ministra Finansów usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności. Dlatego też usługi budowlane dotyczące np. falochronu mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0 proc., jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki VAT nie będą za to korzystać te usługi remontu falochronu, które wynikają z konieczności jego dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne. Z kolei zastosowanie preferencyjnej stawki do usług remontu czy przebudowy falochronu, których zasadniczym celem jest odnowa obecnego falochronu, gdzie część inwestycji związana będzie z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, możliwe będzie, jeżeli z ogółu prac zostaną wyodrębnione prace związane z przebudową tych obiektów.
Tym samym, jak podkreśla minister, prawidłowe zaklasyfikowanie usług o których mowa do usług objętych art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT wymaga każdorazowo szczegółowej analizy stanu faktycznego.
(PT2/033/1/442/TXW/2011/763)

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 27 czerwca 2011 r.