Szkoły w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) realizują zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, a także nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne. Ponadto, szkoły realizują inne zadania określone w statucie, w tym m.in. w zakresie związanym z programem wychowawczym szkoły, a także programem profilaktyki dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.

Rozporządzenie porządkuje sprawy związane z bazą dydaktyczną i lokalową szkół, wskazując przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.), regulujące m.in. kwestie warunków technicznych i usytuowania budynków szkolnych. Budynki przeznaczone na potrzeby oświaty zostały zdefiniowane w § 3 pkt 6 ww. rozporządzenia jako budynki użyteczności publicznej. Do pomieszczeń szkolnych stosuje się przepisy ww. rozporządzenia określające wymagania dla pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi, w których przebywanie tych samych osób w ciągu doby trwa dłużej niż 4 godziny.

Szkoły powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiające realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne, powinno umożliwiać realizację szkolnego zestawu programów nauczania, a w przedszkolu - przyjętego programu wychowania przedszkolnego.

Nauczycielowi przysługuje nieodpłatnie wyposażenie w materiały niezbędne do wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków nauczyciela, stosownie do specyfiki danej szkoły. Szczegółowy wykaz materiałów ustala dyrektor szkoły.

Zbiory biblioteki szkolnej obejmują także:
1. podstawy programowe obowiązujące dla danego typu szkoły i etapu edukacyjnego; 2. programy nauczania objęte szkolnym zestawem programów nauczania; 3. podręczniki niezbędne do realizacji szkolnego zestawu programów nauczania; 4. czasopisma metodyczne związane z nauczanymi przedmiotami i prowadzonymi zajęciami.

Decyzję o zakupie do zbiorów biblioteki szkolnej podręczników i czasopism metodycznych podejmuje dyrektor szkoły, uwzględniając zapotrzebowanie zgłoszone przez nauczycieli.

Rozporządzenie było poprzedzone zarządzeniem Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 30 lipca 1982 r. w sprawie określenia podstawowych warunków do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 93 oraz Dz. Urz. MEN z 1991 r. Nr 2, poz. 9).

Na podstawie: www.men.gov.pl, stan z dnia 14 stycznia 2011 roku.

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad